تلفن تماس
02122113140
ایمیل
info@mandegardoor.com
تجهیزات درب اتوماتیک

تجهیزات درب اتوماتیک

تجهیزاتی که بر روی درب اتوماتیک نصب می‌شوند را بشناسیم

تجهیزات درب اتوماتیک: در روزهایی که ما زندگی می‌کنیم حتی ساده‌ترین وسایل نیز برقی شده  و اگر خود نیز نخواهیم مجبور به استفاده از آنها هستیم. زندگی‌های الکترونیکی دنیای ما را در برگرفته‌اند. تقریبا نود درصد وسایل و ابزاری که در اطراف ما دیده می‌شوند از ابزارآلات برقی هستند. به اغلب ساختمان‌های در حال ساخت نگاه کنید، آسانسور، درب‌های مجهز به اثر انگشت، درب‌ اتوماتیک و برقی ساختمان همگی تحت تاثیر از نیروی الکتریسیته ساخته شده‌اند.

 درب‌ اتوماتیک نمونه‌ای بارز از رخنه نیروی برق به زندگی‌های سنتی است. زمان‌های گذشته برای باز کردن درب حیاط باید مسافت زیادی را می‌پیمودیم تا آن را باز کنیم؛ درحالیکه امروزه با زدن یک دکمه درب‌ها باز شده و دیگر نیازی به پیمودن مسیر حیاط نداریم. در این مطلب می‌خواهیم با درب‌ اتوماتیک و کارکرد آنها آشنا شویم. علاوه بر این تجهیزات مختلفی بر روی این درب‌ها نصب شده که کار با آنها را راحت‌تر کرده که قصد داریم در این بین به آنها نیز اشاره کنیم؛ پس تا پایان همراه ما بمانید.

 

اینستاگرام درب اتوماتیک

 

درب‌ اتوماتیک و کاربرد آنها در صنعت ساختمان سازی

شاید بهتر است حضور این گونه درب‌ها را به استفاده از درب‌ پنوماتیک وصل کنیم که با نیروی باد باز و بسته می‌شدند. این درب‌ها تا ورود درب‌ اتوماتیک در سال 1378 استفاده می‌شوند که با آمدن این رقیب‌های تازه عملا از گوی رقابت‌ها خارج گشتند. در سال‌های اولیه ورود به خاطر قیمت بالای این درب‌ها خریدارهای کم‌تری داشتند اما به مرور با رواج آن‌ها در ساختمان‌سازی و پروژه‌ها قیمت‌ها نیز کم‌تر و خریداران زیادی نیز پیدا کرد به نحوی که حتی مردم عادی نیز برای درب ورودی ساختمان‌های خود از این درب‌ اتوماتیکاستفاده می‌کنند که اتفاقا شاهد آن در بسیاری از کوچه و خیابان‌ها هستیم.

علاوه بر قیمت مناسبی که درب اتوماتیک دارند امکان نصب تجهیزات مختلف نیز بر آن‌ها وجود دارد. امنیت بالا  نیز موجب استفاده فراوان از آن‌ها برای ورودی ساختمان‌های مختلف شده نه فقط ساختمان‌های مسکونی، به عنوان مثال می‌توان به کاربرد این درب‌ها در بیمارستان‌ها، ساختمان‌های تجاری، مراکز خرید و... اشاره کرد. برای حفظ امنیت درب‌ اتوماتیک تنها کافیست به شکل درست و استاندارد و با رعایت اصول ایمنی نصب و راه‌اندازی شوند تا بتوان از آنها به راحتی استفاده کرد و نگران بحث‌های امنیتی آن نبود.

 

انواع درب‌ اتوماتیک و کاربرد آنها در ساختمان سازی

 

درب اتوماتیک

اشتباه نکنید وقتی از درب‌ اتوماتیک صحبت می‌کنیم لزوما منظور درب‌های اتوماتی که برای منازل استفاده می‌شوند نیست؛ بلکه انواع این درب‌ها مورد اشاره هستند. چند نوع درب‌ اتوماتیک وجود داشته که هر کدام کاربردی خاص دارند، در ادامه با انواع آنها آشنا شوید:

 

  • درب اتوماتیک شیشه‌ای

همان درب‌های چشمی که در بیمارستان‌ها، بانک‌ها و بعضی دیگر مراکز تجاری و... ممکن است ببینید که به محض نزدیک شدن شما باز می‌شوند. در بعضی از این مراکز نیز درب‌ اتوماتیک شیشه ‌ای را به صورت دایره‌ای نصب می‌کنند که روی یک پاشنه چرخیده که هم در مصرف انرژی صرفه جویی کرده و هم از ورود گرد و غبار به ساختمان جلوگیری می‌کند. از دیگر مزیت این درب ها عدم تداخل افراد با هم در زمان ورود و خروج است.

 

  • درب اتوماتیک تاشو

در بسیاری از ساختمان‌ها که درب ورودی آن‌ها کوچک بوده و افراد در زمان رفت و آمد دچار مشکل می‌شوند یکی از بهترین پیشنهادها جایگزین کردن درب اتوماتیک تاشو است. این گونه درب‌ها عملکردی شبیه به درب‌های لولائی دارند و اغلب از دو لت تشکیل شده‌اند. 

 

  • درب اتوماتیک لولائی

عملکرد درب اتوماتیک لولایی به گونه‌ای است که باز و بسته شدن آن مدیون جک‌هاست. در این نوع از درب‌ اتوماتیک دو لنگه در وجود داشته که در کنار یکدیگر نصب شده‌اند و با هم توسط جک‌ها باز و بسته می‌شوند. از دیگر انواع آن‌ها در بهای تک لنگه نیز بوده و از نامش مشخص است که تنها یک لنگه باز و بسته شده و اغلب در مکان‌هایی که قسمت ورودی آنها کوچک است استفاده می‌شود. البته بیش از 80 درصد درب‌ اتوماتیکلولائی به کار رفته در ایران از نوع دو لنگه هستند. 

 

  • درب اتوماتیک کشویی

این نوع را جزء خانواده درب‌های خطی می‌دانند. درب‌ اتوماتیک کشویی در هر مکانی قابل استفاده هستند البته به شرط داشتن فضای طولی مناسب. ورودی های این نوع از درب‌ها بسیار زیبا و جذاب می‌شوند. از جمله ویژگی‌هایی که برای درب‌ اتوماتیک کشویی بر شمرده می‌شود می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • درب‌های تمام شیشه
  • درب‌های ضد آتش سوزی و دود
  • درب‌های ضد زنگ زدگی
  • درب‌های هوابند
  • درب‌هایی با مقاومت معین و امنیت بالا
  • درب اتوماتیک گردان

درب اتوماتیک کشویی یکی از زیباترین درب‌ اتوماتیک ها بوده که اتفاقا طرفدار‌های زیادی نیز دارد. در مکان‌هایی که ورودی آن‌ها باریک است معمولا از این درب‌ها استفاده می‌شود. این درب‌ها توسط اپراتورها کار می‌کنند. اپراتور، قفل، هدر، پانل درب از اجزائی است که در این درب‌ها به کار برده می‌شوند. این درب‌ها مخصوص مکان‌هایی مثل بانک‌ها، هتل‌ها، ساختمان‌های تجاری و... بوده که با بیشترین و پرحجم‌ترین میزان از رفت و آمد رو به رو هستند. 

 

از چه تجهیزاتی در نصب درب اتوماتیک استفاده می‌شود؟

 

درب اتوماتیک لولایی

 

حال که با درب‌ اتوماتیک و انواع آن آشنا شدیم بهتر است به عملکرد آن و ابزارهای نصب شده در سیستم این درب‌ها پرداخته تا متوجه نحوه کار آن‌ها شویم. هر کدام از این سیستم‌ها شامل چند قسمت بوده که شامل موارد زیر هستند:

 

  1. موتور الکتریکی درب اتوماتیک

از اصلی‌ترین تجهیزات درب اتوماتیک موتور الکتریکی می باشد که در واقع نقش شاه کلید را  موتور الکتریکی دارد. اغلب درب ساختمان‌های کوچک‌تر دارای موتورهای تک فاز بوده درحالیکه در درب ساختمان‌های صنعتی از موتورهای سه فاز نیز استفاده می‌شود. یکی از قابلیت‌های این گونه موتور‌ها چپگرد و راستگرد بودن آن‌ها است. موتورهایی که در این درب‌ها استفاده می‌شود از توان‌های 50 وات تا چند کیلو وات را شامل شده که برای هر گونه دربی با هر وزن و اندازه مناسب است. در زمان عملکرد این درب‌ها در اصل این سیم‌های موتور است که به ترمینال‌های مدار الکتریکی وصل بوده و درب را باز و بسته می‌کنند. 

نکته: در اغلب درب های از این دست تنها از یک موتور استفاده می شود مگر درب های دو لنگه که در آنها از دو موتور برای عملکرد بهتر به کار رفته است.

 

  1. بخش مکانیکی درب اتوماتیک

یک سیستم مکانیکی را معمولا برای نیروی موتورهای تک فاز در زمان باز و بسته شدن درب اتوماتیک استفاده می‌کنند. شاید باورتان نشود اما اغلب برای ایجاد قدرت مورد نیاز از جعبه دنده استفاده می‌کنند. درب اتوماتیک کشویی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نیرو به واسطه یک چرخ دنده فعال و به کار رفته درسیستم درب اتوماتیک، به دنده‌های شانه‌ای که در قسمت زیرین درب نصب شده‌اند منتقل شده و عملکرد خود را نشان می‌دهد. اما در بعضی درب‌ها مثل درب‌ اتوماتیک یک تکه چرخان یا درب‌هایی که به صورت عمودی باز و بسته می‌شوند این انتقال نیرو توسط زنجیر چرخ یا تسمه انجام می‌شود. در درب‌هایی که تک لنگه یا دو لنگه نیز این بازوها یا جک‌ها هستند که درب را باز کرده یا می‌بندند. 

 

  1. برد الکترونیکی درب اتوماتیک

محل نصب این برد در سیستم‌های مختلف متفاوت بوده و گاهی فرد نصاب طبق نظر خود این کار را انجام می‌دهد. از این برد برای کنترل و تنظیم حرکت درب اتوماتیک در زمان‌های خاص استفاده می‌شود. در خصوص محل نصب آن‌ها باید گفت که در درب‌های ریلی برد اصلی را روی دستگاه ریلی نصب کرده اما در سیستم درب‌‌ اتوماتیکلولایی معمولا برد را در یک جعبه یا تابلو آن هم در کنار درب نصب می‌کنند.

برد اصلی شامل چندین قسمت می‌شود از جمله:

  • کارت رادیویی: این کارت امواج رادیویی را دریافت کرده و بین ریموت کنترل و دستگاه اصلی ارتباط بر قرار می‌کند آنهم از نوع رادیویی. به هر حال اسمش با خودش است.
  • ترانس تغذیه: کار این دستگاه تقلیل انرژی برق است. در واقع این ترانس برق 220 ولت را به 24 تبدیل می‌کند. چرا 24؟ ولتاژ مورد نیاز مدار الکتریکی در این درب‌ها 24 ولت است.
  • رله‌ها: این اجزاء نیز جهت اعمال دستورات ارسال شده را به موتور یا لامپ‌ها می‌رسانند.
  • ولوم‌های تنظیم کننده: این ولوم‌ها نیز برای تنظیم کردن زمان رفت و برگشت درب یا قدرت موتور استفاده می‌شوند.
  • دیپ سوئیچ: شامل گروهی کلید ریز بوده که کنار هم به کار رفته و به برنامه ریزی در سیستم کمک می‌کنند.
  • کلیدهای ریز جهت تنظیم سیستم: این کلیدها را کلیدهای مینیاتوری می‌گویند که کنار هم قرار گرفته و به کمک ولوم‌ها و دیپ سوئیچ‌ها به تنظیم سیستم کمک رسانی می‌کنند.
  • ترمینال‌های اتصالی: این بخش را جهت ارتباط دادن دستگاه اصلی با دیگر عناصر سیستم به کار رفته‌اند.
  • LED های نشانگر سیستم: از طریق این LED ها است که متوجه کار کردن یا تنظیمات برد اصلی می‌شویم.
  • فیوزها: جهت حفاظت از سیستم در برابر اضافه شدن بار استفاده می‌شود.

  1. استفاده از تجهیزات ایمنی درب اتوماتیک

از این تجهیزات برای ایمن کردن افراد و وسایل نقلیه از برخورد با درب اتومایتک استفاده می‌شود. کار اصلی تجهیزات ایمنی این است که حرکت درب و باز و بسته شدن آن را تذکر داده و یا در زمان عبور انسان یا وسیله نقلیه توسط حسگرها حرکت درب را متوقف می‌کند. تجهیزات خود شامل چند بخش است:

 

  • حسگرهای مادون قرمز درب اتوماتیک

حسگرهای چشمی یا مادون قرمز شامل یک فرستنده (TX) و یک گیرنده (RX) هستند. این حسگرها را به صورت جفت شده (فرستنده و گیرنده) نصب می‌کنند؛ بدین صورت که یک جفت آن را در بیرون منزل و یک جفت در داخل کار گذاشته می‌شوند. این جفت را باید بر روی پایه های خاصی در 25 سانتی متری نصب کنند.

حسگرها چطور کار می‌کنند؟ این دستگاه بدین صورت عمل می‌کند که فرستنده‌ها نور قرمز را تولید کرده و پخش می‌کنند (توسط دیود گالیم آرسنید) و در نهایت این اشعه توسط گیرنده‌ها دریافت می‌شود. در این حسگرها یک لامپ LED نیز وجود دارد که در زمان دریافت اشعه خاموش می‌شود. وظیفه این لامپ به نوعی مدیریت باز و بسته کردن درب در زمان رد شدن موانع است.

 

  • لامپ‌های نشانگر درب اتوماتیک

این لامپ‌ها شامل موارد زیر هستند:

لامپ چشمک زن: در زمان باز و بسته شدن درب این لامپ که بالای درب تعبیه می‌شود شروع به چشمک زدن می‌کند. گاهی در این لامپ ممکن است از یک مدار الکتریکی استفاده شود که کارش فلش زدن لامپ است.

لامپ هشدار باز بودن درب اتوماتیک: در بالای درب قرار گرفته و در زمان باز بودن درب روشن می‌شود و تا بسته نشدن کامل درب این لامپ نیز خاموش نمی‌شود. 

لامپ روشنایی دهنده به اطراف درب اتوماتیک: در شب کاربرد زیادی دارد و نقش روشن کننده برد دید افراد را دارد. از برد الکترونیکی تغذیه می کند و از زمان باز شدن تا بسته شدن درب اطراف را روشن نگه می‌دارد. این لامپ نیز در قسمت بالای درب تعبیه شده است.

 

  • خلاص کن درب اتوماتیک

این وسیله را بر روی قسمت مکانیکی نصب کرده و با هدف مدیریت درب در زمان خرابی و قطعی برق به صورت دستی به کار می‌رود.

  • قفل برقی درب اتوماتیک

درست است که این درب‌ها بسیار امن و کاربردی‌اند اما بازهم برای باز و بسته کردن درب‌ها به ویژه در مواقع اضطراری از قفل برقی استفاده می‌شود که روی درب نصب می‌کنند.

  1. شستی‌ها برای کنترل کردن درب اتوماتیک به صورت دستی

این شستی‌ها شامل یک شستی استارت و یک شستی به اسم استپ بوده که در زمان نبود ریموت برای باز یا بسته نمودن درب از آن استفاده می‌شود. شستی استپ نیز برای متوقف کردن درب در مواقع ضروری به کار می‌رود.

  1. کنترل از راه دور درب اتوماتیک

خوب گفتیم که این درب‌ها توسط امواج رادیویی کار می‌کنند اما نگفتیم که این امواج را از کجا می‌گیرند. بله از ریموت کنترل از راه دور. یک دستگاه کوچک که با امواج رادیویی به درب دستور باز یا بسته شدن را می‌دهد. این نکته نیز باید ذکر شود که ریموت‌ها نقش همان کلید را بازی می‌کنند. آیا کلید درب همسایه به درب خانه شما می‌خورد و آن را باز می‌کند؟ مسلما خیر. ریموت‌ها نیز مانند کلیدها مختص دربی خاص هستند. هر ریموت فقط برای یک درب کار می‌کند و این نمونه‌ای از داشتن سطح امنیتی بالا در این درب‌ها است. پس نگران استفاده از آنها نباشید.

درب‌های اتوماتیک یکی از رایج‌ترین درب‌های ساختمان در این روزهاست. شاید اگر در خیابان راه رفته و به ساختمان‌ها دقت کنید بیشتر و ملموس‌تر متوجه این موضوع خواهید شد. این درب‌ها از لحاظ امنیتی در سطح خوبی بوده و از این بابت خیال هر مصرف کننده را راحت می‌کند. تجهیزات خاصی که روی آنها نصب شده عملکردی مناسب را نشان داده و یکی از دلایل برخورداری از بازاری خوب و پر مشتری برای این وسیله کاربردی است. پس اگر قصد خرید یکی از این ابزارها را دارید معطل چه هستید.

 

شرکت درب اتوماتیک