تلفن تماس
02122113140
ایمیل
info@mandegardoor.com
عمر مفید درب اتوماتیک چقدر است؟

عمر مفید درب اتوماتیک چقدر است؟

پیشرفت تکنولوژی روز در عرصه‌های مختلف صنعت موجب سهولت در زندگی شهری شده است. درب‌ اتوماتیک MIG نیز وسیله‌ای برای افزایش سهولت به حساب می‌آیند. درب اتوماتیک در اماکن مختلفی مانند ورودی آپارتمان‌ها، فروشگاه‌ها و اماکن تجاری، بانک‌ها، موسسات، مغازه‌ها و پاساژها به کار می‌رود. طبق آمارها در طول سال تعداد بسیار زیادی در حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی اداری، تجاری، بیمارستان، هتل و غیره ساخته می‌شود. با توجه به رشد تکنولوژی نمی‌توان از درب‌های قدیمی در تمامی این اماکن به خصوص در اماکن عمومی استفاده کرد. همین مسئله به معنای کاربرد بسیار زیاد درب اتوماتیک در اماکن عمومی و خصوصی است.

 در عین حال می‌دانیم که تمامی ابزار و وسایلی که با کمک تکنولوژی‌های مدرن به زندگی ما وارد می‌شوند، عمر مفید مشخصی دارند و برای آنکه بتوان به نحو احسن از این ابزار استفاده نمود و عمر مفید آن را افزایش داد باید سرویس و نگهداری از آن را هم به صورت دوره‌ای در زمان‌های مشخص مد نظر داشت. درب اتوماتیک نیز از این قضیه مستثنی نیست و نیاز به سرویس و نگهداری دارد. به همین جهت در این نوشتار قصد داریم درباره میزان عمر مفید درب اتوماتیک، روش‌های سرویس و نگهداری درب اتوماتیک و افزایش عمر مفید آن اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

 

انواع درب اتوماتیک و اجزای آن

درب‌های اتوماتیک انواع مختلفی دارند که با توجه به ساختار و شکلی که دارند در اماکن مختلف نصب و استفاده می‌شوند. گستره این درب‌ها با توجه به شکل، طرح، اندازه و کارایی بسیار زیاد است. برخی از انواع درب‌ اتوماتیک شامل درب سکشنال (زیر سقفی)، درب اتوماتیک، شیشه‌ای، درب راه بند، درب سریع السیر، انواع جک پارکینگی، لولایی، ریلی، انواع کرکره برقی و غیره است.

 هر کدام از درب‌های اتوماتیک از اجزای متفاوتی تشکیل می‌شوند که به طور کلی یراق آلات به کار رفته در این دربها عمر مفید درب اتوماتیک را تا حدود ۱۰ سال ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر یراق آلات این درب‌ها برای کارایی حدود ۲۵ هزار بار چرخه باز و بسته شدن در نظر گرفته شده است و مجموع این مقدار عمر مفید درب اتوماتیک را تا ۱۰ سال برآورد می‌کند.

 یک درب اتوماتیک از قطعات و اجزای متفاوتی مانند ریل، ماردونی، مگنت‌ها، میکروسوئیچ ها، دنده و گیربکس، قطعات موتور جک، ریل تلسکوپی، بلبرینگ‌های موتور، آی سی‌های رگلاتور، سنسورهای رگلاژ،  اجزای بورد کنترل جک، ترمینال‌ها، ترانسفورماتور و تغذیه‌ی چشمی تشکیل شده است. در صورتی که در هر کدام از این اجزا و قطعات اشکال و ایراد ایجاد شود، باعث می‌شود که فعالیت کل درب اتوماتیک مختل شود. به همین دلیل با توجه به گستردگی و تعداد بالای قطعات این نیاز احساس می‌شود که به طور ادواری سرویس و نگهداری درب اتوماتیک توسط یک سرویس کارآگاه در این زمینه صورت گیرد تا عمر مفید درب اتوماتیک نیز افزایش یابد. در ادامه راهکارهای سرویس و نگهداری درب اتوماتیک و افزایش عمر مفید آن ذکر می‌شود.

 

درب اتوماتیک شیشه ای

 

درب  اتوماتیک

 

سرویس و نگهداری درب اتوماتیک

 انواع درب اتوماتیک از اپراتورهای کنترل کننده‌ تشکیل شده است. برای آنکه بتوان کارکرد درب اتوماتیک را در حالت مطلوب نگه داشت و عمر مفید آن را افزایش داد، نیاز به سرویس و نگهداری درب اتوماتیک وجود دارد. به همین دلیل می‌توان با یک سری اقدامات تاثیر بسیار مناسبی بر روی کاهش استهلاک و افزایش عمر مفید درب اتوماتیک ایجاد کرد. این موارد شامل:

  • روغن کاری در اکثر قطعات یک وسیله مکانیکی تاثیر خوبی در افزایش کیفیت کاری آن ایجاد خواهد گذاشت. اما باید گفت درباره درب اتوماتیک این قضیه تا حدودی صدق نمی‌کند. به عبارت دیگر نباید تمامی قسمت‌های مکانیکی درب اتوماتیک را روغن کاری کرد. بلکه این مسئله باعث کاهش عمر مفید درب اتوماتیک خواهد شد. تنها در قسمت‌هایی که در دفترچه راهنما در نظر گرفته شده است می‌توان روغن کاری را انجام داد.
  • هنگام نصب اولیه درب اتوماتیک از یک سرویس کار متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا درب را به شکل درست و اصولی نصب کند. به این موضوع باید توجه داشت که نصب اصولی و درست درب می‌تواند کارکرد و راندمان کاری و عمر مفید درب اتوماتیک را افزایش داده و در کاهش استهلاک آن موثر باشد.
  • در صورتی که درب در حال اتوماتیک قرار دارد، از فشار آوردن بر آن و یا باز و بسته کردن درب خودداری کنید. به این معنا که وقتی درب  به ‌صورت برقی در حال انجام فعالیت است، با فشار دست در باز و بسته شدن آن مانع ایجاد نکنید.
  • بهتر است برای سرویس و نگهداری درب اتوماتیک به صورت ادواری سیستم های مکانیکی آن را چک کنید. این کار باید توسط یک فرد متخصص سرویس کار درب اتوماتیک هر ۶ ماه یکبار انجام شود.
  • علاوه بر موارد ذکر شده از تجهیزات ایمنی هم بر روی درب اتوماتیک استفاده کنید تا عمر مفید درب اتوماتیک افزایش یابد. در این راستا می‌توان از سیستم الکترو مکانیک در کنار سایر موارد استفاده کرد. سیستم الکترومکانیک به دو شکل آندرگراند و بازوی است که به صورت مکانیکی آزاد می‌شود. به عبارت دیگر وقتی که پاور درب قطع باشد و نتوان با کمک کنترل، درب را باز و بسته کرد، سیستم الکترومکانیک توسط یک کلید مکانیکی گیربکس را به شکلی کاملا manual آزاد می‌کند. در این صورت درب می‌تواند آزادانه حرکت کند و مانع وجود ندارد.

 راهکارهای بیان شده موارد کلی درباره تمامی درهای اتوماتیک هستند. با توجه به اینکه انواع مختلفی از درب اتوماتیک در بازار وجود دارد، هر کدام نیز روش‌های اختصاصی خود را برای افزایش عمر مفید درب اتوماتیک دارند. از سوی دیگر با توجه به اینکه درب در چه مکانی نصب شده است میزان سرویس و نگهداری درب اتوماتیک متفاوت خواهد بود. در صورتی که درب در قسمت ورودی یک بانک فروشگاه و یا بیمارستان نصب شده باشد، استفاده‌های بسیار زیادی دارد و در نتیجه سرویس و نگهداری درب اتوماتیک بیشتر احساس می‌شود.

 

انواع درب

 

 راهکار افزایش عمر مفید درب اتوماتیک

بهترین راه برای افزایش عمر مفید درب اتوماتیک این است که با شرایط نگهداری این نوع درب آشنا باشید و اصول آن را رعایت کنید تا بتوان کارایی درب را برای مدت طولانی تضمین کرد. درب اتوماتیک در ساختمان جز قطعات و تجهیزات بزرگ و متحرکه یک خانه و یا قسمت ورودی یک فروشگاه و غیره به حساب می‌آید و به طور مداوم نیاز به سرویس و نگهداری دارند. به همین جهت برای سرویس و نگهداری درب اتوماتیک باید به صورت ادواری سخت‌افزارهای درب، غلتک‌ها، چشمه‌های درب، و کابل ها مورد ارزیابی قرار بگیرد.

 در صورتی که قطعه خاصی در آن دچار شکستگی، فرسودگی و یا سایش شده باشد باید آن را تعویض کرد. علاوه بر  آن چشمه‌های درب و قطعات سخت افزاری آن بیشتر تحت فشار و تنش هستند و اگر دچار آسیب شوند می‌توانند به تمامی درب آسیب وارد کند.

 در نظر داشته باشید که ریل‌ها، لولاها، غلتک و چشمه‌ها نیاز دارند که به صورت دوره‌ای روان کاری شوند. برای این کار می‌توان از دفترچه راهنمای درب نیز کمک گرفت. برای روان کاری قسمت‌هایی که نیاز به روغن‌کاری دارد باید از سیلیکون اسپری و یا روغن لیتیوم سفید استفاده کرد.

 

اینستاگرام درب ماندگار

 یک درب اتوماتیک سالم باید حرکت آرام داشته باشد و با مقاومت کم حرکت کند. اگر غیر از این بود باید از یک فرد متخصص حرفه‌ای بخواهید که سیستم درب را تنظیم نماید. بهتر است ریموت کنترل درب را از دسترس کودکان دور نگهدارید. همچنین هنگامی که در در حال حرکت است، حرکت آن را مختل کنید و اجازه دهید که عملیات باز یا بسته شدن درب به طور کامل انجام شود.

 این موارد راهکارهای ساده اما مهم در افزایش عمر مفید درب اتوماتیک هستند. برای سرویس و نگهداری درب اتوماتیک آن را به صورت ماهانه بررسی و آزمایش کنید. اگر درب اتوماتیک هنگامی که به چوب می‌رسد متوقف و معکوس شود، باید در بازکن را قطع کنید و از درب به صورت دستی استفاده کنید، تا سیستم درب تعمیر شود و بعد بتوان از آن استفاده کرد.

 

عمر درب اتوماتیک

 

 اشکالات رایج در درب اتوماتیک

 برخی اشکالات در درب اتوماتیک بیشتر رایج هستند. در صورتی که با این موارد رو به رو شدید، اگر آگاهی از سیستم درب دارید، آن را تعمیر کنید و در غیر این صورت برای سرویس و نگهداری درب اتوماتیک بهتر است از یک سرویس کار آگاه در این زمینه کمک بگیرید. در ادامه این اشکالات بیان می‌شود.

  • در صورتی که مشاهده کردید که در باز کن با کمک ریموت کنترل از راه دور کار می‌کند اما توسط سوئیچ دیواری نمی‌توان آن را باز نمود به معنای این است که سیم کشی کوتاه است. همچنین ممکن است نشانه اتصال شل در سوئیچ باشد.
  • ممکن است در باز کن بالا می‌رود اما درب بسته نمی‌شود. در این حالت ممکن است سنسور ضربه ای ایمنی ناقص باشد و یا اینکه ناهموار یا خاموش شده باشد.
  • اگر مشاهده کردید که درب به صورت دستی و یا با استفاده از ریموت باز نمی‌شود، ممکن است مشکل آن ناشی از زنجیره چرخ دنده و یا  خود چرخ دنده باشد. همچنین احتمال دارد که زنجیر شکسته باشد و در از طرف اپراتور خارج شده باشد. در تمامی این موارد بهتر است برای سرویس و نگهداری درب اتوماتیک از یک سرویس کار کمک بگیرید.
  • موارد متعدد می‌تواند در باز شدن درب اختلال ایجاد کند. از جمله این موارد معیوب بودن فرستنده، کوتاه بودن سوئیچ در دیوار و یا قرار گرفتن یک مدار معیوب در مسیر است. همگی این موارد در باز نشدن درب اتوماتیک موثر هستند. در تمامی این موارد از یک سرویس کار برای رفع مشکل کمک بگیرید.
  • اگر ریموت کنترل از فاصله کمی کار می‌کند، به این معناست که باتری آن ضعیف است و نمی‌تواند در راه دور درب را باز کند. همچنین امکان ضعیف بودن سیگنال نیز وجود دارد.

 

 چه مواردی می‌تواند در سرویس و نگهداری درب اتوماتیک موثر باشد؟

 اگر یک سری نکات ایمنی در سرویس و نگهداری درب اتوماتیک رعایت شود می‌توان هزینه‌های ساختمان را در مدت زمان طولانی به میزان زیادی کاهش داد. برخی از این موارد در ادامه ذکر می‌شود.

  • اگر مشاهده کردید که درب در هنگام باز و بسته شدن با اختلال مواجه شده است، از فشار دادن به درب و کمک به آن برای باز و بسته شدن خودداری کنید. در این موارد تنظیمات ریموت کنترل و رسیور را دوباره انجام دهید.
  • اگر قصد شستشو و تمیز کردن درب اتوماتیک را دارید مواظب باشید تا آب به رسیور و موتور آن وارد نشود. زیرا در این صورت عمر مفید درب اتوماتیک حتما به پایان خواهد رسید و نیاز به تعمیر پیدا می‌کند.
  • هنگام باز و بسته شدن درب اتوماتیک نباید هیچ مانعی وجود داشته باشد. همچنین سیستم خلاص را که برای مواقع اضطراری تعبیه شده است، از دسترس کودکان دور نگهدارید.
  • ریموت ‌درب را در معرض تابش مستقیم نور خورشید و یا گرما و دمای زیاد قرار ندهید.

 با رعایت موارد ذکر شده می‌توان تا حدود زیادی هزینه های تعمیر سرویس و نگهداری درب اتوماتیک را کاهش داد و عمر مفید است درب اتوماتیک افزایش پیدا می‌کند.

 درب اتوماتیک وسیله‌ای برای افزایش سهولت در زندگی امروز بشر است. اما سرویس و نگهداری درب اتوماتیک یک امر ضروری برای افزایش عمر مفید آن است. به همین جهت سعی کنید به صورت ادواری و هر ۶ ماه یکبار حتما این کار را انجام دهید و از یک سرویس کار متخصص در این زمینه کمک بگیرید. همچنین برای افزایش عمر مفید درب اتوماتیک با انجام برخی اقدامات ساده و با مراقبت‌های کوچک می‌توان به خوبی از درب محافظت کرد و در کاهش استهلاک آن تاثیر داشت.

 

شرکت درب اتوماتیک