تلفن تماس
02122113140
ایمیل
info@mandegardoor.com
دانستنی های درب اتوماتیک

دانستنی های درب اتوماتیک

تاریخچه درب اتوماتیک

مسئله درب اتوماتیک بزرگ یا همان درب اتوماتیک از همان اول نیازمند هوش و مهندسی در ساخت بوده که  هم امنیت و آرامش و هم زیبایی به همراه داشته باشد ، و به راحتی قابل باز و بسته شدن باشد . نسل ابتدایی درب های اتوماتیک در دهه 70 میلادی توسط یک دانش آموز اهل اوهایو امریکا ابداع شد. او در زمان محدودی بوسیله آگهی در روزنامه چندین دستگاه ساخته شده را به فروش رسانید .و بدین ترتیب و با ایده آسایش و امنیت بیشتر یک شرکت در زمینه درب اتوماتیک آغاز به کار کرد والبته نیاز مشتریان  را در نظر گرفت. اولین سری درب های اتوماتیک از نوع هیدرولیکی بودند که امنیت و آسایش را برای مشتریانشان به همراه داشتند اما در ابتدای امر هزینه تهیه درب ها گران تمام میشد بنابراین همه اقشار نمی توانستند این درب های اتوماتیک را تهیه و استفاده  کنند و فقط طبقه پر درآمد شهری قادر به خرید بودند .

با گذشت زمان و گسترش شرکتهایی که در زمینه ساخت سیستم درب های اتوماتیک فعال شدند ، رقابت بین شرکتها باعث شد تا قیمت تمام شده این محصول کاهش پیدا کند و در دسترس عموم قرار گیرد . پس  درب اتوماتیک الکترومکانیک به بازار معرفی شد  و مقدار زیادی روی هزینه ساخت تاثیر گذاشت. درب اتوماتیک در ایران در ابتدای امر در ایران  دربهای اتوماتیک کاملا صنعتی طراحی می شد و از از نیروی باد برای بازو بستن درب استفاده می کردند و اصطلاحا به آن پنوماتیک  گفته می شد. دربهای پنوماتیک تا سال 1387 در طیف وسیعی استفاده می شدند . زمانی بود که بخاطر قیمت زیاد درب اتوماتیک آنها را جزء کالاهای لوکس به شمار می آوردند اما کم کم با ورود سیستمهای الکترومکانیک به ایران و رقابتی شدن بازار ، در قیمت دربهای اتوماتیک تاثیر گذاشته شد و کاهش یافت و اکنون در ایران در بیشتر ساختمانهایی که در حال ساختند از درب اتوماتیک استفاده می شود .

امنیت درب های اتوماتیک اگر این درب ها طبق اصول استانداردی که برایشان تعریف و تعیین شده است ساخته و عرضه ونصب شوند امنیتشان  بسیار بالاست و می توان به این سیستم اتوماتیک اعتماد کرد . امروزه به آسانی می توان با هزینه های بسیار ناچیز و کم و با نصب دوربین  یا دزدگیر امنیت ساختمان را چندین برابر کرد و دیگر نگران چیزی نبود .

درب اتوماتیک چیست؟

سیستم درب اتوماتیک برای افزایش رفاه و همراه با اهدافی مثل کنترل دمای هوای درون و بیرون از ساختمان و تردد افراد و مسائل حفاظتی و امنیت ساختمان در مکانهای مختلف بر روی انواع مختلف درب ها مانند درب حیاط  و درب گاراژ و درب ورودی ساختمان و درب اتاق هایی که در داخل ساختمان هستند  نصب شده و مورد استفاده قرار میگیرد . درب شیشه ای اتوماتیک گرد یا منحنی یکی از انواع درب اتوماتیک است .  از ویژگی های این درب های اتوماتیک  طراحی منحصر به فرد آنهاست که با نوآوری در تکنولوژی همراه هستند و از نظر اقتصادی به صرفه بوده و دارای سیستم متحرک هوشمند هستند .  قابلیت اتصال به سیستمهای   Access control را دارند . قابلیت حرکت کردن  لنگه های درب با وزن 260 کیلوگرم را دارند .  از نظر ابعاد، نوع فریم و همینطور شیشه  متنوع هستند . اجرای آنها  به صورت کاملا گرد و یا نیم گرد است که کاملا اختیاری است .  متناسب با معماری خاص ساختمان بوده و زیبا، شیک است .  از نظر اتلاف انرژی کاملا فیلتر شده است .  توسعه و تولید این درب های اتوماتیک مطابق با تکنولوژی روز و استاندارد های کاملا جهانی است. 

درب اتوماتیک می تواند در تمامی ساختمان ها استفاده شود . اصولا درب ساختمان های ادارات و مسکونی را از نوع لولایی در نظر می گیرند . این درب ها برای باز و بسته شدن از جک های مخصوصی کمک می گیرند که به جک پارکینگی معروف هستند . درب اتوماتیک از نوع پارکینگی با توجه به تنوع بالای شرکت های تولید کننده ، درصد بالایی از سهم بازار را از آن خود کرده است . جک های مورد استفاده در این نوع درب ها دو دسته متفاوت دارند که شامل هیدرولیک و الکترومکانیک هستند.

تسمه ی درب به صورت رفت و برگشتی کار کرده بدین معنا که یک لنگه از درب به خط پایین تسمه وصل شده دیگری  به خط بالایی تسمه. پس زمانی که موتور به یک سمت چرخش دارد ، دو لنگه در درب از هم جدا می شوند و زمانی که موتور به جهت دیگر گردش میکند دو لنگه در درب به طرف یکدیگر می آیند. در درب های اتوماتیک عموما از سرو موتور استفاده میکنند . سرو یک موتور الکتروموتوری است که با اعمال کردن پالس کنترلر مقدار چرخشش برایمان کنترل شده میشود . زمانی که  نصب سیستم را داریم  کنترلر، سیستم درب را باز و بسته می کند و دقیقا محلی که فشار به سمت موتور وارد میشود باز و بستن کامل در حافظه  است . زمانی که درب در حال بسته شدن است و فقط کمی مانده تا به هم برخورد کنند یا هنگامی که فقط یکمی مانده دربها کاملا باز شوند و به انتهای مسیر برسند درست زمانی است که کنترلر،سرعت موتور را کاهش می دهد تا آسیبی به کسی نرسد و فشاری به سیستم نرسد.

کاربرد درب اتوماتیک

 

 

درب اتوماتیک

 

 

 

درب اتوماتیک کاربرد های مختلفی دارد :

  • در مکان های خاصی مثل آزمایشگاه ، مکان های نظامی یا محل هایی که در آنها امنیت ، مهم تر از باقی موارد باشد .
  • در جاهایی که نیاز به کمتر استفاده شدن انرژی در نظر است . مانند درب هتل ، درب فروشگاه و درب بیمارستان .
  • در فضا های رفاهی مثل منازل .
  • در مکان هایی که نکات بهداشتی اهمیت دارد ، مانند آزمایشگاه و اتاق عمل .
  • در مکان های صنعتی ، برای افزایش بازخورد کارکرد نیروهای انسانی .
  • و ... .

 

انواع مختلف درب های اتوماتیک

درب اتوماتیک شیشه ای

درب اتوماتیک پارکینگی

درب اتوماتیک ریلی

درب اتوماتیک پارکینگ

درب اتوماتیک سریع بالا رونده

درب های ویژه بیمارستانی

و...  .

انواع مدل های درب اتوماتیک

 

 

 

درب اتوماتیک ماندگار

 

 

درب اتوماتیک کرکره ای

درب اتوماتیک از نوع کرکره ای که به نام رولی هم معرفی است ، بیشتر مناسب برای ساختمان های مسکونی بوده و استحکام بالا ، دوام و کیفیتی مقبول دارد . عرض متفاوتی در این درب ها در نظر گرفته می شود که نهایتا تا 540 سانتی متر است . پارکینگ ها مناسب ترین فضا برای این درب ها هستند و علاوه بر کاربری خودشان ، به ساختمان نیز زیبایی خاصی می دهند .

درب اتوماتیک زیر سقفی از سنتی ترین نوع این درب ها بوده و به دلیل ارزانی قیمت ، طرفداران بیشتری دارد . در انواع مدرن تر این مدل که با چرخ دنده و بالابر کار میکنند ، می توان نیاز های بیشتری را برطرف ساخت .

درب اتوماتیک شیشه ای

درب اتوماتیک از نوع شیشه ای در انواع زیر تولید می شود :

درب شیشه ای کشویی : در دو نوع مختلف مقابل هم و نوع کشویی باز و بسته تولید می شود .

درب شیشه ای مثلثی : برای فضاهای کنج و سه گوش طراحی شده و زیبایی منحصر به فردی نیز دارد .

درب شیشه ای اتوبوسی : بیشترین بازشو ها در این مدل ، بیشتر از سایر موارد بوده و بخاطر تشابه داشتن به عملکرد درب اتوبوس این نام را برای این نوع در نظر گرفته اند .

درب شیشه ای تلسکوپی : دو نوع مختلف عرضی و عمودی داشته و از لت های متحرک و ثابت در آنها استفاده شده است .

درب شیشه ای منحنی : گران تر از باقی موارد بوده و در عرض های کم ، بیشترین بازشو را ایجاد می کند .

تفاوت کارکرد درب های اتوماتیک

1 – درب هایی که با واسطه گیربکس و چرخ دنده کار می کنند . ( درب اتوماتیک الکترومکانیک )

2 – درب هایی که با کمک گرفتن از روغن و مایعات کار می کنند . ( درب اتوماتیک هیدرولیکی )

3 – درب هایی که با استفاده از فشار باد یا فشار گاز کار می کنند . ( درب اتوماتیک پنوماتیکی )

عملکرد درب اتوماتیک

  • درب برقی از نوع دو لنگه ، با اصل تغییر یافتن طول بازو کار می کند .
  • درب کشویی ، با نیروی کششی وارد شده کار می کند .
  • درب اتوماتیک زیر سطحی ، با نیروی چرخشی که بر محور وارد می شود کار می کند .
  • درب رولاپ ، با نیروی باد که عامل چرخش است کار می کند .
  • درب اتوماتیک زیر سقفی ، با نیروهای کششی و چرخشی کار می کند .

قسمت های تشکیل دهنده درب اتوماتیک

 

درب اتوماتیک

 

 

درب اتوماتیک از بخش های زیر تشکیل می شود :

  • تابلوی فرمان یا همان مرکز کنترل
  • مولد درب که عامل تولید شدن نیروی حرکتی است . مانند موتور ، بازو ها و جک
  • میکرو سوئیچ
  • فلاشر ها ( در قسمت بالایی درب تعبیه می شوند )
  • چشمی یا چراغ مادون قرمز
  • ریموت
  • پایه
  • قفل برقی
  • قفل مکانیکی

 

نکات انتخاب درب اتوماتیک

با انتخاب مناسب در نوع درب اتوماتیک در واقع امنیت و اطمینان ساختمان شما به نحو احسن حفظ خواهد شد . در هنگام انتخاب درب اتوماتیک مورد نظر نباید فقط بر جنبه زیبایی آن تاکید داشته باشیم و همواره باید جوانب اساسی تر را نیز در نظر بگیریم که بیشترین توجه در این زمینه باید مسئله ی امنیت دربهای اتوماتیک باشد. در نصب درب اتوماتیک باید به چند عامل توجه شود : توجه به اندازه و وزن درب مورد نظر توجه به فضایی که در دسترس داریم   توجه به بیرونی یا داخلی بودن مکان مورد نظر برای نصب درب  نوع ساختمان مورد نظر برای انتخاب درب اتوماتیک مثلا درب اتوماتیک شیشه ای میتوانیم از عوامل زیر کمک بگیریم : تعداد دفعاتی که از درب اتوماتیک استفاده میشود . مدت زمانی که طول می کشد تا درب اتوماتیک مورد نظر ما به طور کامل یک بار باز و بسته شود . جریان ترافیک ساعت اوج استفاده (بار اصلی ترافیک)

لازم است تا در مورد درب اتوماتیک نکاتی را بدانید

تست کردن فشار پشت جک درب اتوماتیک

باید بعد از تحویل گرفتن جک حتما فشار پشت جک را بررسی کنید این بدان معناست که زمانیکه در بیرون درب ایستاده اید و به درب با دستتان فشار وارد می کنید اصلا نباید درب باز شود .مواظب باشید اگر هم  فشار خارجی روی درب اتوماتیک زیاد باشد ممکن است به بخش هایی از گیریبکس آسیب وارد کند . روی درب حتما باید سنسور چشمی و یا چشمها  نصب  شود و در واقع این چشمها سیستم اضافه ای روی درب اتوماتیک نیست بلکه یک بخش محافظتی است که برای حفظ امنیت نیاز است . چشمها در فاصله زیر یک متری زمین و بیرون درب نصب می شوند. برای بسته شدن اتوماتیک درب تایم  را فعال کنید  این قابلیت هم برای افزایش امنیت بسیار مفید و کاربردی است زیرا اگر در ساختمان کسی اشتباها و بدون اینکه توجه کند دستش به ریموت بخورد و یا زمان خارج شدن اتومبیل از پارکینگ کسی فراموش کند درب برقی را ببندد با فعال سازی این قابلیت درب بیش از 2 دقیقه باز نمی ماند و بدین صورت امنیت شما حفظ میشود . البته به میل خود میتوانید این تایم را تغییر دهید که این قابلیت مستلزم به استفاده از سنسور چشمی است.

فست کلوز بودن درب اتوماتیک

این  قابلیت باعث می شود پس از اینکه شما از جلوی درب و در نهایت از سنسور چشمی گذر کردید درب اتوماتیک شیشه ای بلافاصله بسته شود و مدت اضافه تری را باز نماند. البته تعدادی از برندهای تولید درب اتوماتیک این ویژگی جالب را ندارند و حتما باید با ریموت درب را ببندید .    

درب اتوماتیک و چشمی

درب اتوماتیک پارکینگی چه کارکردی دارد ؟

درب های اتوماتیک پارکینگ از نظر نوع متنوع است اما در ایران دو نوع آن پر کاربرد است : 1- درب اتوماتیک ریلی 2- درب اتوماتیک لولایی( سیستم بازکننده درب لولایی در پکیج ارائه میشود) و شامل : 1- یک تابلو فرمان 2- دو تا چشم الکترونیکی مادون قرمز IR 3- دو عدد جک 4- یک فلاشر 5- ریموت کنترل سیستم داخلی در جک ها معمولا دو نوع هستند : الکترومکانیکی و هیدرولیکی هر دو نوع و مدل جک در سیستم های بازکننده درب اتوماتیک پارکینگی استفاده می شوند.