تلفن تماس
02122113140
ایمیل
info@mandegardoor.com
راه حل هایی که هنگام قطع برق درب اتوماتیک باید به کار گرفت

راه حل هایی که هنگام قطع برق درب اتوماتیک باید به کار گرفت

شاید عادت داشته باشید به محض ورود به کوچه یا نزدیک شدن به خانه دکمه ریموت را فشار بدهید تا در سریع‌ترین زمان وارد پارکینگ بشوید. اما اگر به هر دلیلی برق قطع شده باشد، انجام این کار فایده‌ای ندارد و درب باز نمی‌شود. درب اتوماتیک هزار و یک مزیت به درب‌های سنتی دارد و احتمالا بزرگ‌ترین عیب آن همین باشد که با قطع برق از کار می‌افتد. اما خبر خوب اینکه قرار نیست برای ورود یا خروج از پارکینگ حتما منتظر بمانید تا برق دوباره وصل بشود.

در این مطلب از درب ماندگار با راه حل هایی که هنگام قطع برق درب اتوماتیک باید به کار گرفت به شکلی دقیق آشنا می‌شوید و در کمتر از چند دقیقه مشکل را برطرف می‌کنید.

پس از پیدایش درب‌ اتوماتیک به جای درب‌های چوبی و آهنی قدیمی، رفاه و امنیت بیشتر به زندگی افراد بازگشت. امروزه طراحی درب‌های اتوماتیک به گونه‌ای است که تنها با فشردن یک دکمه توسط ریموت کنترل و از یک فاصله‌ی مشخص می‌توان به راحتی درب را باز کرد. همان طور که می‌دانید مجموعه‌ی این قطعات با جریان برق کار می‌کند. اما اگر برق منطقه قطع شود و تنها راه خروج شما از منزل یا محل کارتان از طریق همین درب اتوماتیک باشد، چه باید کرد؟ تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

هنگام قطع برق درب اتوماتیک چه باید کرد؟

همان‌طور که می‌دانید اگر جریان برق قطع شود امواج ارسالی از سمت ریموت کنترل به گیرنده نرسیده و به تبع آن فرمانی به برد ارسال نمی‌شود که درب را باز کند. به طور معمول هنگام قطع برق درب اتوماتیک از دو روش شناخته شده برای باز کردن درب استفاده می‌شود. خلاص کردن درب اتوماتیک به صورت دستی و استفاده ازسیستم برق اضطراری UPS از مواردی است که هنگام قطعی برق به کار گرفته می‌شود. در ادامه قصد داریم که هر کدام از این روش‌ها را به صورت جداگانه و مفصل بررسی کنیم.

 

اینستاگرام درب ماندگار

 

 خلاص کردن جک هنگام قطع برق درب اتوماتیک

 در ساختار جک‌های الکترومکانیک، استاتور موتور به منبع انرژی الکتریکی متصل است و هنگامی که جریان برق از آن عبور می‌کند میدان‌های مغناطیسی ایجاد می‌شود. طراحی موقعیت مکانی روتور و استاتور به گونه‌ای است که تغییر در قطبیت میدان‌های مغناطیسی ایجاد شده موجب گردش دورانی روتور می‌شود. که این چرخش از طریق شفت‌های تعبیه شده در جک‌های پارکینگ منجر به چرخش اجزای متصل به شفت می‌گردد. در واقع روی محور روتور یک چرخنده وجود دارد که با گردش روتور می‌چرخد. چرخ دنده هم به شفت گیربکس متصل است. طی یک حرکت زنجیر وار این حرکات چرخشی به میله‌ی ماردون منتقل می‌شود. ماردون دارای یک مهره‌ی بزرگ است و با چرخش ماردون مهره به عقب و جلو حرکت می‌کند و درب باز و بسته می‌شود. تمامی این قطعات به صورت هماهنگ با هم کار می‌کنند و در یک محفظه‌ی چدنی یا آلومینیومی قرار می‌گیرند که به آن جک الکترومکانیکی می‌گویند.

حال یک سوال اینجا مطرح می‌شود که زمان قطع برق درب اتوماتیک خلاص کردن جک چگونه صورت می‌گیرد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که به طور معمول جک‌های الکترومکانیکی توسط کلیدی که مربوط به خود دستگاه است و در هنگام خریداری محصول در جعبه‌ی دستگاه موجود است، خلاص می‌شود. در حقیقت هنگامی که شما کلید را می‌چرخانید چرخ دنده‌ی روتور را از چرخ دنده‌ای که به شفت گیربکس وصل است جدا می‌کنید. بدین طریق می‌توان درب را بدون نیاز به انرژی برق باز و بسته کرد. در جک‌های هیدرولیک نیز خلاص کردن درب توسط یک کلید صورت می‌گیرد. کلید‌ها معمولا یا به صورت آلن مثلثی بوده و یا شبیه کلید‌های  معمولی هستند.

 در خلاص کن‌های آچاری با استفاده از آچار آلن پیچ چرخانده می‌شود تا جک آزاد شود. خلاص کن‌های کلیدی نسبت به خلاص کن‌های آچاری از امنیت بالاتری برخوردارند. زیرا برای باز کردن درب اتوماتیک و آزاد کردن جک‌ها به کلید نیاز است و درب توسط افراد ناشناس به راحتی باز نمی‌شود. این درحالی است که جک‌های پارکینگی که از خلاص کن‌های آچاری در آن‌ها استفاده شده است، به راحتی آزاد شده و درب باز می‌شود. در بعضی از نمونه جک‌های ساخته شده که حضور موفق‌تری در بازار داشته‌اند، سیستم خلاص کن در جایگاه مناسبی قرار دارد. به طوری که هم دسترسی به آن آسان است و هم احتمال شکستگی کلید وجود ندارد.

 

درب اتوماتیک

 

کرکره‌های برقی از دیگر انواع درب‌های اتوماتیک هستند که هنگام قطع برق درب اتوماتیک می‌توان از سیستم خلاص کن برای کنترل آن استفاده کرد. خلاص کن در موتور‌های توبولار کرکره برقی به صورت کلیدی که شبیه قلاب است صورت می‌گیرد. برای باز کردن درب اتوماتیک موقع قطع برق، با چرخاندن این قلاب می‌توان کرکره را بالا و پایین برد. البته نباید فراموش شود که قلاب پس از استفاده حتما از دستگاه جدا شود تا افراد متجاوز نتوانند با استفاده از آن کرکره را حرکت دهند. این موضوع زمانی که کرکره برقی به سمت بیرون رول می‌شود اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این هنگام بهتر است روی کرکره برقی قفل نصب شود و یا اینکه قلاب از موتور توبولار جدا گردد.

 در نمونه‌هایی از کرکره‌های برقی که موتور ساید به کار گرفته می‌شود، یک زنجیر خلاص کن تعبیه شده است. با چرخاندن این زنجیر در جهت ساعتگرد کرکره بالا می‌رود و اگر در جهت عکس چرخانده شود کرکره پایین می‌آید. برای باز کردن درب اتوماتیک علاوه بر زنجیر می‌توان با آزاد سازی ضامن موتور ساید نیز کرکره را به صورت دستی کنترل کرد. بدین صورت لوله‌ای که کرکره برقی دور آن پیچیده شده است آزاد شده کرکره با کمک نیروی وزن خود به پایین می‌آید.

 

استفاده از سیستم برق اضطراری UPS

 UPS‌ یک منبع تغذیه‌ی جریان برق است و می‌تواند جریان برق را مدتی در خود ذخیره کند. علاوه بر آن از نوسانات احتمالی برق به مصرف کننده جلوگیری می‌کند. UPS‌ ها به عنوان یک انرژی حمایت‌گر باعث می‌شوند که هنگام قطع برق درب اتوماتیک، تردد به راحتی صورت گیرد. در یو پی اس‌ها دو منبع انرژی وجود دارد. یکی از این منابع به برق شهر وصل است و دیگری همان باتری یا شارژ ذخیره شده است. زمان قطع برق درب اتوماتیک، منبع اولیه از مدار خارج شده و منبع ثانویه وارد عمل می‌شود. این کار توسط سوییچی که روی سیستم تعبیه شده است صورت می‌گیرد. این سوییچ هنگام قطع برق درب اتوماتیک، دستگاه را به حالت ثانویه هدایت می‌کند. اگر جریان برق وصل شود سیستم مجددا به حالت اولیه باز می‌گردد و باتری دستگاه مجددا برای دفعات بعدی قطع برق درب اتوماتیک، شارژ می‌شود.

در یو پی اس‌ها قطعه‌ای به نام شارژر وجود دارد که جریان متناوب برق شهر را به جریان مستقیم تبدیل می‌کند و به باتری می‌دهد. هنگامی که تجهیزات درب اتوماتیک می‌خواهند از جریان الکتریکی موجود در باتری استفاده کنند، قطعه‌ای به نام اینورتر وارد عمل شده و جریان مستقیم برق باتری را مجددا به برق متناوب تبدیل می‌کند. توان دستگاه با توان اینورتر رابطه‌ی مستقیم دارد و هر چه اینورتر قوی‌تر باشد سیستم بهتر و قوی‌تر عمل خواهد کرد.

روی اکثر موتور‌های کرکره برقی سیستم یو پی اس نصب نشده است و شما می‌توانید به طور جداگانه این سیستم را خریداری کرده و روی موتور کرکره برقی نصب نمایید. بدین ترتیب با قطع برق درب اتوماتیک، شارژ اضطراری و باتری جایگزین، کرکره را به حرکت در می‌آورد و به باز کردن درب اتوماتیک منجر می‌شود. هنگام خرید یو پی اس برای کرکره برقی باید به این نکته توجه کنید که کرکره برقی در لحظه‌ی راه اندازی به جریان بیشتری نسبت به جریان نرمال مصرفی نیاز دارد. پس در هنگام تهیه‌ی یو پی اس باید از توان‌های بالاتر از توان اسمی موتور کرکره برقی استفاده کرد.

 

قطع برق

 

روش‌های نگهداری از UPSها

 UPSها نیز مانند دیگر وسایل الکترونیکی نیازمند نگهداری و مراقبت ویژه هستند و برای دوام بیشتر آن باید چند مورد را رعایت کنیم. یکی از این موارد این است که بهتر است هنگام نصب یو پی اس از نوع پر قدرت آن استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که بازدهی دستگاه بالا رفته و به سیستم یو پی اس فشار زیادی وارد نشود. بدین ترتیب عمر یو پی اس بالا می‌رود. یکی دیگر از راههای نگهدای و مراقبت از سیستم یو پی اس این است که پس از خرید آن دفترچه راهنمای آن را به خوبی مطالعه کنید. این کار باعث می‌شود که بتوانید متناسب با نیاز و شرایط خود یک استفاده‌ی بهینه از آن داشته باشید. علاوه بر این‌ها با سرویس‌های دور‌ای سیستم یو پی اس می‌توانید عمر دستگاه را بالا ببرید.

 

منبع تغذیه‌ی جریان برق متناسب با ولتاژ جک‌ها

جک‌های الکترومکانیکی با دو نوع ولتاژ متفاوت 24 ولت و 220 ولت کار می‌کنند. به طور معمول برای جک‌هایی که از ولتاژ 220 ولت استفاده می‌کنند هنگام قطع برق درب اتوماتیک باید از UPS در آن‌ها استفاده کرد. این در حالی است که در جک‌هایی که با ولتاژ 24 ولت کار می‌کنند باتری بکاپ به کار گرفته می‌شود. بدین ترتیب با بکار گیری دو عدد باتری 12 ولت می‌توان برق سیستم را در زمان‌های اضطراری قطع برق درب اتوماتیک تامین کرد.

درب‌های اتوماتیک در انواع مختلف و با کیفیت‌های گوناگونی تولید می‌شوند. این درب‌ها با توجه به کارکرد خود می‌توانند هم مجهز به کلید باشند و هم با آچار آلن خلاص شوند. علاوه بر این‌ها مجهز به سیستم UPS نیز باشند. در هر صورت برای اینکه در مواقع اضطراری و هنگام قطع برق هیچ مشکلی برای عبور و مرور افراد پیش نیاید، بهتر است از انواع با کیفیت درب اتوماتیک استفاده کرد.

علاوه بر موارد بالا باید گفت که ممکن است بالا رفتن قیمت‌های بسیاری از تجهیزات باعث شود که روش‌های ارزان‌تری برای مقابله با مشکلات برق شهری به کار گیرید. اما باید بدانید هر کدام از این روش‎‌ها ریسک‌های خود را دارد و ممکن است به سایر تجهیزات دستگاه الکتریکی شدیدا آسیب برساند. به همین دلیل بهتر است از روش‌های مطمئن‌تری مثل سیستم UPS برای تامین برق دستگاه استفاده کنید. این دستگاه ممکن است گران باشد اما نسبت به کارایی فوق العاده‌اش قیمت عاقلانه‌ای دارد.

 

جمع‌بندی

 بیشتر دستگاه‌هایی که در طول روز با آنها کارها را انجام می‌دهیم از برق تغذیه می‌کنند. درب‌های اتوماتیک یکی از این دستگاه‌ها هستند که با قطع برق عملکرد معمول خود را از دست می‌دهند. اگر در ساختمانی زندگی می‌کنید که منبع برق اضطراری یا ژنراتور ندارد، نصب یک باطری UPS برای تغذیه جک درب می‌تواند برای چنین مواقعی مفید باشد.

 اما اگر این گزینه هم در دسترس نباشد، با باز کردن باکس جک درب می‌توانید دکمه خلاص کردن و باز شدن را پیدا کنید. بعضی از باکس‌ها کلیددار هستند که نیازی به گفتن نیست امنیت بالاتری دارند. بعضی از آنها هم با آچار آلن باز می‌شوند و به راحتی می‌توانید نگهدارنده درب را خلاص کرده و برای ورود یا خروج آن را باز کنید.

درب ماندگار یکی از معتبرترین برندهای تولید کننده و ارائه دهنده درب‌های اتوماتیک در ایران است که محصولات خود را با کیفیت بالا، ضمانت شرکتی و خدمات پس از فروش به خریداران ارائه می‌دهد. راهکارهای درب اتوماتیک شرکت درب ماندگار تنوع بالایی دارند و با توجه به کاربردی که در نظر دارید، به راحتی می‌توانید مناسب‌ترین محصول را از طریق درب ماندگار تهیه کنید. برای مشاهده انواع درب‌های اتوماتیک به بخش محصولات وبسایت درب ماندگار مراجعه کنید. اگر سوالی داشتید کافی است برای مشاوره با درب ماندگار تماس بگیرید.

 

شرکت سازنده درب اتوماتیک شیشه ای