تلفن تماس
02122113140
ایمیل
info@mandegardoor.com
موقع قطع برق چگونه درب اتومات برقی را باز یا بسته کنیم؟

موقع قطع برق چگونه درب اتومات برقی را باز یا بسته کنیم؟

در زمان قطعی برق درب اتوماتیک به چه صورت باز می شوند

قطعی برق همواره می‌تواند دلهره آور باشد. علاوه بر درد سر نداشتن چراغ و کابل، هنگام خاموش شدن برق، با مشکلات دیگری نیز روبه‌رو هستید. مانند عدم توانایی بازکردن درب‌های برقی. از آنجا که برق وجود ندارد، در بازکن درب اتوماتیک، بدون پشتیبان باتری، پس از قطعی برق کار نمی‌کند. تجربه خوشایندی نیست وقتی متوجه می‌شوید که، نمی‌توانید وارد خانه خود شوید یا در داخل خانه حبس شده‌اید و راهی برای انتقال ماشین خود به بیرون از پارکینگ ندارید.

اما آیا راه حل‌ دیگری وجود ندارد؟ آیا می‌توان درب اتوماتیک پارکینگ را به صورت دستی باز کرد؟ بدون توجه به علت قطع برق، ما اینجا هستیم تا به شما راهکارهایی برای باز کردن درب اتوماتیک در زمان قطعی برق را، ارائه دهیم. گروه درب اتوماتیک ماندگار با سابقه‌ای درخشان در زمینه اجرا و نصب انواع درب های برقی، آماده مشاوره و پاسخگویی شما در پروژه‌های گوناگون است.

 

چگونه درب های اتومات برقی را در زمان قطعی برق باز یا بسته کنیم؟

 اگر درب اتوماتیک پارکینگ شما بعد از قطع برق کار نمی‌کند، آرامش خود را حفظ کنید. هر پارکینگ مدرنی، باید یک جعبه رهاسازی اضطراری داشته باشد. این سیستمی است که در پارکینگ شما نصب شده است و به شما امکان می‌دهد که درب را از داخل یا خارج به صورت دستی باز کنید. هر درب اتوماتیک دارای یک سیستم اضطراری دستی است که، در زمان قطع برق از آن استفاده می شود. سیستم‌های مختلفی برای درب‌ اتوماتیک استفاده می‌شود. ولی به طور کلی عملکرد همه آنها یکسان است.

هنگامی که متوجه شدید جریان برق قطع شده است و مجبور هستید که برای رفتن به محل کار، یا هر جایی ضروری دیگری، ماشین خود را به خارج از پارکینگ منتقل کنید، می‌توانید با چند مرحله ساده درب برقی را بدون هیچ دردسری باز کنید.

 

اینستاگرام درب ماندگار

 

اولین راه؛ رها کردن جک هنگام قطع برق

مکانیسم رهاسازی، که به دستگیره درب اتومات پارکینگ تعبیه شده است، یک کابل به طور داخلی از دسته‌ی درب، به مونتاژ کالسکه بازوی یدکی اپراتور اتوماتیک و هنگام باز شدن دستگیره، متصل می‌شود. بنابراین، از خارج می‌توانید دسته را بچرخانید و درایو موتور را از پانل درب آزاد کنید تا درب به صورت دستی باز شود. این سیستم به شرطی که سالی یک یا دوبار بازرسی شود، نسبتا قابل اطمینان است. زیرا باید مطمئن شوید کابل قسمتی از آن کشیده نشده باشد.

ساختار جک‌های الکترومکانیک بدین صورت است که، استاتور موتور به منبع تغذیه متصل است. هنگام عبور جریان الکتریسیته، میدان مغناطیسی ایجاد شده سبب می‌شود که، روتور به صورت دورانی گردش کند. شفت‌هایی که در جک‌های پارکینگ تعبیه شده‌اند، چرخش روتور را به دیگر اجزای متصل به شفت منتقل می‌کنند. در واقع روی محور روتور یک چرخنده وجود دارد که با گردش روتور می‌چرخد. چرخ دنده هم به شفت گیربکس متصل است. طی یک حرکت زنجیر وار، این حرکات چرخشی به میله‌ی ماردون منتقل می‌شود. ماردون دارای یک مهره‌ی بزرگ است و با چرخش ماردون مهره به عقب و جلو حرکت می‌کند و درب باز و بسته می‌شود. تمامی این قطعات حرکتی یکپارچه دارند و در یک محفظه از جنس آلومینیوم یا چدن قرار داده شده‌اند. ما این نوع جک را با نام جک الکترومکانیکی می‌شناسیم.

اما اگر جریان برق قطع شود چه باید کرد؟ آیا کلید یا ابزاری وجود دارد که در این مواقع به کمک ما بیاید؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که خوشبختانه، هنگام خریداری محصول، کلیدی که مربوط به خود دستگاه است، در جعبه دستگاه موجود است. درب با این کلید خلاص می‌شود. در حقیقت هنگامی که شما کلید را می‌چرخانید چرخ دنده‌ای که به شفت گیربکس وصل است را از چرخ دنده‌ی روتور جدا می‌کنید. بدین طریق می‌توان درب را بدون نیاز به انرژی برق باز و بسته کرد. کلید‌ها معمولا یا به صورت آلن مثلثی بوده و یا شبیه کلید‌های  معمولی هستند.

 خلاص کن‌های دستی در دو نوع آچاری و کلیدی در بازار یافت می‌شوند. خلاص کن‌های کلیدی نسبت به خلاص کن‌های آچاری از امنیت بالاتری برخوردارند. در خلاص کن‌های آچاری، برای آزاد شدن جک، با استفاده از آچار آلن پیچ چرخانده می‌شود. امنیت خلاص کن کلیدی به این دلیل بالاست که، برای آزاد کردن جک‌ها به کلید نیاز است و درب توسط افراد ناشناس به راحتی باز نمی‌شود. این درحالی است که جک‌های پارکینگی که از خلاص کن‌های آچاری در آن‌ها استفاده شده است، جک‌ها به راحتی آزاد شده و درب باز می‌شود. در بعضی از نمونه جک‌های ساخته شده که حضور موفق‌تری در بازار داشته‌اند، سیستم خلاص کن در جایگاه مناسبی قرار دارد. به طوری که هم دسترسی به آن آسان است و هم احتمال شکستگی کلید وجود ندارد.

از دیگر انواع درب‌ اتوماتیک برقی که هنگام قطعی برق می‌توان از سیستم خلاص کن برای باز و بسته کردن آن استفاده کرد، کرکره‌های برقی هستند. در نمونه‌هایی از کرکره‌های برقی که موتور ساید به کار گرفته می‌شود، یک زنجیر خلاص کن تعبیه شده است. با چرخاندن این زنجیر در جهت ساعتگرد کرکره بالا می‌رود و اگر در جهت عکس چرخانده شود کرکره پایین می‌آید. علاوه بر زنجیر می‌توان با آزاد سازی ضامن موتور ساید نیز کرکره را به صورت دستی بالا و پایین برد.

کلید خلاص کن موتور توبولار، شبیه قلاب است. موقع قطع برق درب اتوماتیک، با چرخاندن این قلاب، کرکره به صورت دستی کنترل می‌شود. البته نباید فراموش شود که قلاب پس از استفاده حتما از دستگاه جدا شود تا افراد متجاوز نتوانند با استفاده از آن کرکره را حرکت دهند. این موضوع زمانی که کرکره برقی به سمت بیرون رول می‌شود اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این هنگام بهتر است روی کرکره برقی قفل نصب شود و یا اینکه قلاب از موتور توبولار جدا گردد.

 

درب برقی پارکینگ

 

دومین راه؛ استفاده از باطری صنعتی و UPS

 UPS یک منبع تغذیه بدون وقفه است که در صورت خرابی منبع تغذیه ورودی، به طور معمول شبکه برق اضطراری را فراهم می کند.  این سیستم، معمولا برای محافظت از رایانه‌ها، مراکز داده، تجهیزات مخابراتی یا سایر تجهیزات الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در صورت قطع برق غیر منتظره، می‌تواند منجر به اختلال جدی در مشاغل، آسیب دیدگی و یا از دست رفتن اطلاعات شود.

 باتری منبع تغذیه یو پی اس، به طور مداوم شارژ می‌شود و در صورت قطع شدن برق، آن را به کار می‌گیرد. این دستگاه الکتریکی، در صورت خرابی منبع تغذیه ورودی یا قطعی برق، برق اضطراری را فراهم می‌کند. با تامین انرژی ذخیره شده در باتری‌ها، ابرخازن‌ها، یا چرخ‌های فلای، تقریبا از لحظه قطع جریان ورودی فعال می‌شود. مدت زمان روشن بودن باتری، در اکثر منابع برق بدون وقفه، نسبتا کوتاه است.

‌ این منبع تغذیه‌ی جریان برق، علاوه بر این که جریان برق را مدتی در خود ذخیره می‌کند، تا تردد در همه‌ حال به آسانی صورت گیرد، از نویزها و نوسانات احتمالی برق به مصرف کننده هم، جلوگیری می‌کند. جک‌های الکترومکانیکی با دو نوع ولتاژ متفاوت 24 ولت و 220 ولت کار می‌کنند. به طور معمول جک‌هایی که از ولتاژ 220 ولت استفاده می‌کنند هنگام قطع برق درب اتوماتیک باید از UPS در آن‌ها استفاده کنید. این در حالی است که در جک‌هایی که با ولتاژ 24 ولت کار می‌کنند باتری بکاپ به کار گرفته می‌شود. بدین ترتیب با بکار گیری دو عدد باتری 12 ولت می‌توان برق سیستم را در زمان‌های اضطراری قطع برق درب اتوماتیک تامین کرد.

در یو پی اس‌ها دو منبع انرژی وجود دارد. یکی از این منابع به برق شهر وصل است و دیگری همان باتری یا شارژ ذخیره شده است. هنگامی که جریان برق قطع می‌شود، توسط سوییچی که روی سیستم تعبیه شده است، منبع اولیه از مدار خارج شده و منبع ثانویه وارد عمل می‌شود. هنگامی که جریان برق مجددا وصل می‌شود، سیستم مجددا به حالت اولیه باز می‌گردد و باتری دستگاه مجددا برای دفعات بعدی قطع برق درب اتوماتیک، شارژ می‌شود.

در یوپی‌اس‌ها جریان متناوب برق شهر، توسط قطعه‌ای به نام شارژر، به جریان مستقیم تبدیل می‌شود. این جریان مستقیم به باتری فرستاده می‌شود. هنگامی که تجهیزات درب اتوماتیک می‌خواهند از جریان الکتریکی موجود در باتری استفاده کنند، قطعه‌ای به نام اینورتر، جریان مستقیم برق باتری را مجددا به برق متناوب تبدیل می‌کند. هر چه اینورتر قوی‌تر باشد سیستم بهتر و قوی‌تر عمل خواهد کرد و دستگاه توان بالاتری خواهد داشت.

 

درب اتوماتیک پارکینگی

روش‌های نگهداری از باطری UPS

 UPSها نیز مانند دیگر وسایل الکترونیکی نیازمند نگهداری و مراقبت ویژه هستند و برای دوام بیشتر آن باید چند مورد را رعایت کنیم. یکی از این موارد این است که بهتر است هنگام نصب یو پی اس از نوع پر قدرت آن استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که بازدهی دستگاه بالا رفته و به سیستم یو پی اس فشار زیادی وارد نشود. بدین ترتیب عمر یو پی اس بالا می‌رود. یکی دیگر از راههای نگهدای و مراقبت از سیستم یو پی اس این است که پس از خرید آن دفترچه راهنمای آن را به خوبی مطالعه کنید. این کار باعث می‌شود که بتوانید متناسب با نیاز و شرایط خود یک استفاده‌ی بهینه از آن داشته باشید. علاوه بر این‌ها با سرویس‌های دور‌ای سیستم یو پی اس می‌توانید عمر دستگاه را بالا ببرید.

 

راه سوم؛ استفاده از دیزل ژنراتور در زمان قطعی برق

 هنگامی که برق اصلی قطع می‌شود، استفاده از ژنراتور هم محور با دیزل هم، راهکار مناسبی است. دیزل ژنراتور، با قطع جریان برق اصلی، وارد عمل شده و با تولید ولتاژ می‌توان، خروجی آن را به مصرف‌کننده متصل کرد. به دو صورت می‌توان دیزل ژنراتور را راه‌اندازی کرد. در راه اندازی به صورت دستی، خود شخص دیزل را پس از تولید ولتاژ، به مصرف‌کننده متصل می‌کند و در حالت اتوماتیک هم، دیزل به صورت کاملا خودکار، با قطع برق اصلی به مصرف کننده وصل شده و با وصل شدن جریان، به طور اتوماتیک خاموش می‌شود.

 

جمع بندی

به طور کلی، هنگام قطع برق، شما تقریبا قادر به استفاده از هیچ کدام از لوازم خانه خود نیستید. از جمله درب برقی که در بالا به طور مفصل در مورد آن توضیح دادیم. اما با استفاده از ژنراتور، دیگر لازم نیست نگران قطعی برق منازل خود باشید. با این حال اگر تهیه ژنراتور برای شما مناسب نیست، می‌توانید به سیستم ups فکر کنید. این سیستم به شما این امکان را می‌دهد که، از وسایل برقی خود هنگام قطع جریان برق، استفاده کنید و درب پارکینگتان را باز کنید. درب اتوماتیک ماندگار برای راحتی و آسایش شما اینجاست تا برای تامین تجهیزات مورد نیاز درب برقی خود با ما تماس بگیرید و از نگرانی و دردسر‌ها، هنگام قطعی برق جلوگیری کنید.

 

ماندگار درب اتوماتیک