تلفن تماس
02122113140
ایمیل
info@mandegardoor.com
سرویس و تعمیر درب اتوماتیک در خانه

سرویس و تعمیر درب اتوماتیک در خانه

 

دوران درب‌های سنتی گذشته و انواع درب اتوماتیک جایگزین‌ آن‌ها شده است. دسته کلیدهای پر سر و صدای قدیمی جای خود را به ریموت‌های هوشمند کوچک داده‌اند.

حالا دیگر درب اتوماتیک به یک ضرورت امروزی برای ورودی خانه‌ها و مغازه‌ها گرفته تا پارکینگ و کرکره  تبدیل شده است. این درب‌ها علاوه بر ظاهر زیبایی که دارند، راحتی بیشتری را برای افراد و بخصوص افراد ناتوان به ارمغان می‌آورند. علاوه بر این‌ها سیستم هوشمند آن‌ها باعث صرفه جویی در مصرف انرژی نیز می‌شود. اما برای سرویس و تعمیر درب اتوماتیک در خانه چه راهکارهایی وجود دارد تا پیش از زنگ زدن به شرکت، به‌خصوص اگر کمی از کارهای فنی سر در بیاورید، بتوانید آن‌ها را امتحان کنید؟

کاهش آلودگی صوتی، کاهش ورود گرد وغبار و انواع حشرات به محیط از دیگر مزایای این ساخته‌ی ارزشمند دست بشر است. درب اتوماتیک در مکانهای متفاوتی مثل فروشگاه‌ها، بانک‌ها، ادارات، بیمارستان‌ها و غیره به کار می‌رود. یکی از کاربردهای این اختراع کارآمد استفاده از آن در منازل مسکونی است. عموما درب اتوماتیک منازل مسکونی، از زیبایی بیشتری برخوردار است و در نمونه‌ها و طرح‌های متنوع‌تری تولید می‌شود.

در این مطلب از گروه صنعتی ماندگار علاوه بر آشنایی با انواع درب اتوماتیک منازل می‌توانید روش‌های سرویس و تعمیر آن در خانه را مرور کنید.

 

انواع درب اتوماتیک منازل و یراق آلات آن‌ها

معمولا از سه نوع درب اتوماتیک کرکره برقی، لولایی جک دار و درب اتوماتیک کشویی در خانه‌ها استفاده می‌شود. با توجه به اینکه تمام انواع درب اتوماتیک هوشمند می‌باشند، امکان خرابی آن‌ها زیاد است. در نتیجه سرویس آن‌ها باید به صورت منظم و دوره‌ای انجام گیرد.

برای تعمیر هر نوع از این درب‌ها ابتدا باید تمام اجزای آن‌ها را بشناسیم و سپس اقدام به تعمیر آن‌ها کنیم. یراق آلات درب‌های اتوماتیک انواع مختلفی دارند و با توجه به نوع درب اجزای آن‌ها با هم فرق می‌کند و هرکدام کارکردهای متفاوتی از دیگری دارد. اصولا یراق آلات برای بالا بردن کیفیت درب‌ها و افزایش کارایی آن‌ها به کار می‌روند. معمولا اجزایی که در درب‌های شیشه‌ای به کار می‌رود بیشتر است. علت آن هم این است که این درب‌ها باید بسیار آرام به هم برخورد کنند تا آسیب نبینند.

 

درب اتوماتیک کرکره برقی

 

درب اتوماتیک کرکره برقی

درب اتوماتیک کرکره‌ای یا اسلایدی از تیغه‌های آلومینیومی تشکیل می‌شود که با زدن دکمه ریموت بالا می‌روند و درست مثل کرکره‌ جمع می‌شوند. این نوع درب در منازل بیشتر برای درب پارکینگ کاربرد دارد اما ممکن است در بخش‌های دیگر، به‌خصوص برای جلوگیری از دسترسی افراد متفرقه به کار برده شود.

 

اجزای تشکیل دهنده‌ی کرکره برقی

تیغه‌ی کرکره برقی که جنس آن معمولا از آلومینیوم یا ورق آهنی گالوانیزه است در درب‌های مدرن امروز به یک منبع الکتریکی متصل است. که قابلیت کنترل از راه دور را به آن‌ها می‌دهد. این درب اتوماتیک دارای مزایای زیادی چون دوام بالا، دارای خاصیت ضد زنگ، کاهش آلودگی صوتی، شستشوی راحت، ظاهر زیبا و ... می‌باشد. کرکره برقی از اجزای مختلفی تشکیل شده است. از جمله موتور کرکره برقی، ریل، پلیت (صفحه‌هایی که به طور عمودی روی پروفیل جوش داده می‌شوند)، کپس (پلاستیک‌هایی که باعث می‌شوند تیغه‌ها سر جای خود ثابت بمانند)، شفت (لوله‌ای که با چرخش آن توسط موتور تیغه‌های کرکره برقی دور آن لوله می‌شوند) و...

 

مشکلات رایج در کارکرد کرکره برقی و سرویس درب اتوماتیک

یکی از مشکلات رایجی که هنگام کار با کرکره برقی با آن مواجه می‌شوید، باز و بسته شدن نامناسب درب برقی است. این مشکل علت‌های متفاوتی می‌تواند داشته باشد. ممکن است ریموت خراب باشد و یا باتری آن تمام شده باشد. که در این صورت با تعمیر ریموت و یا تعویض باتری مشکل حل می‌شود. اگر از سالم بودن ریموت خود مطمئن هستید امکان دارد چشمی درب اتوماتیک خراب شده باشد. البته در بررسی چشمی درب برقی بهتر است ابتدا آن را تمیز کنید و طوری قرار گیرند که کاملا تراز باشند. اگر مشکل حل نشد نسبت به رفع خرابی و یا تعویض آن اقدام کنید. اگر در اتصالات درب اتوماتیک اختلالی به وجود آمده باشد، درب به راحتی بالا نمی‌رود باید اتصال مناسب کرکره برقی به برق بررسی گردد و در صورت وجود مشکل آن را رفع کنید.

پس از بررسی احتمالات گفته شده در تعمیر درب اگر مشکل حل نشد باید دستگاه مرکزی، موتور و فیوز کرکره برقی را توسط یک فرد متخصص مورد بازدید قرار داد. چراکه اگر مشکل از اینجا باشد، احتمالا برد آن ایراد پیدا کرده است و تعمیر آن حتما باید توسط یک تکنسین متخصص در این زمینه انجام گیرد. یکی دیگر از دلایل عملکرد نادرست درب، سرو صدای زیاد درب اتوماتیک کرکره‌ای است. در این صورت تعمیرکار متخصص مشکلاتی که در ریل کرکره برقی و یا صفحه پلیت و.... وجود دارد را بررسی کرده و آن را رفع می‌نماید.

اگر تیغه‌های درب اتوماتیک کرکره‌ای در اثر ضربه آسیب دیده باشند، جابجا شده و عملکرد مناسب درب را مختل می‌کنند. در این مواقع تعمیرکار هنگام سرویس درب، آن‌ها را تعمیر و یا تعویض می‌نماید.

 

درب اتوماتیک پارکینگی

درب اتوماتیک پارکینگی از دو لنگه درب تشکیل می‌شود که با بازوهای مکانیکی باز و بسته می‌شود. در ساختمان‌های ویلایی و خانه‌هایی که ورودی پارکینگ نسبتاً بزرگی دارند بیشتر از درب اتوماتیک پارکینگی استفاده می‌شود.

 

اجزای تشکیل‌ دهنده درب اتوماتیک پارکینگ‌‌ها

درب اتوماتیک پارکینگ‌ معمولا از دولنگه درب مشابه ساخته شده است. که کنار هم قرار گرفته‌اند. فرایند باز و بسته شدن این درها توسط جک‌هایی که در پشت آن‌ها تعبیه شده است انجام می‌گیرد. علاوه بر آن یک چشمی در بالای درب قرار دارد که فرایند باز و بسته شدن درب توسط آن صورت می‌گیرد.

 

درب اتوماتیک پارکینگ‌

 

سرویس درب اتوماتیک پارکینگ‌ها

ممکن است در حالی که در خودروی خود نشسته‌اید و قصد خروج و یا ورود به پارکینگ منزلتان را دارید با اختلال در عملکرد درب برقی پارکینک خود مواجه شوید. این عملکرد نامناسب دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. همان طور که بالاتر هم گفتیم در اولین اقدام باید ریموت را بررسی کنید. ممکن است ریموت خراب باشد و یا نیاز به تعویض باتری داشته باشد. گاهی اوقات کارکرد ریموت ها در اثر ضربه‌ای که به آن‌ها وارد می‌شود و یا وجود رطوبت دچار اختلال شده و مانع از باز و بسته شدن درب برقی پارکینگ می‌شوند.

اگر از سالم بودن آن اطمینان کامل دارید، باید مطمئن شوید که سیستم به جریان الکتریکی متصل است یا نه. به همین دلیل باید فیوز و اتصال برق به دستگاه را بررسی کنید. در صورتی که اشکال در هیچ کدام از موارد بالا نبود چشم الکترونیک درب برقی پارکینگ را بررسی کنید. ممکن است کثیف شده باشند و یا در اثر رطوبت از کار افتاده باشند. در این صورت متخصصان مربوطه برای سرویس درب اتوماتیک به آنجا خواهند آمد و مشکل را رفع خواهند کرد.

از کارکرد مناسب جک‌ها اطلاع داشته باشید. ممکن است باز نشدن درب اتوماتیک پارکینگ به دلیل خرابی آن‌ها باشد. اصولا جک‌های الکترومکانیک اگر متحمل فشار زیاد شوند می‌شکنند. جک‌های هیدرولیکی نیز باید هنگام سرویس درب اتوماتیک منزلتان به صورت دوره‌ای روغن‌کاری شوند. در هر صورت هنگام تعمیر جک‌ها از متخصصان مربوطه برای سرویس درب اتوماتیک کمک بخواهید.

اگر درب پارکینگ شما خود به ‌خود باز و بسته می‌شود. یا به طور کامل نمی‌بندد. قطعا اشکال را باید در تداخل گیرنده و فرستنده‌ی مرکز فرمان جستجو کرد. در این صورت هنگام سرویس درب پارکینگ، سرویس‌کار تغییرات لازم را در مرکز فرمان انجام خواهد داد. علاوه بر تمامی موارد بالا اگر مشکل از فلاشر درب باشد باید سریعا اقدام به تعویض یا تعمیر آن‌ها نمایید.

 

اینستاگرام درب ماندگار

 

درب اتوماتیک کشویی

درب اتوماتیک کشویی در ورودی ساختمان‌های مسکونی نصب می‌شود. این نوع درب که از دو لته شیشه‌ای تشکیل می‌شود به صورت اتوماتیک با نزدیک شدن افراد باز می‌شود. درب‌های اتوماتیک کشویی جدا از جذابیت و زیبایی یک سری مزایای قابل توجه دارند.

با نصب درب اتوماتیک کشویی ساکنین نیازی به لمس دستگیره ندارند که به‌خصوص بعد از کرونا دیگر خیلی هم بهداشتی محسوب نمی‌شود. هوای مطبوع لابی یا ورودی ساختمان با استفاده از درب کشویی در محیط باقی می‌ماند. و البته امکان ورود پشه و مگس و انواع حشرات موذی هم تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

 

اجزای تشکیل‌ دهنده درب‌های کشویی

یکی دیگر از انواع درب اتوماتیک که در منازل به کار می‌رود. درب اتوماتیک کشویی است. این نوع درب‌ها به صورت دوتکه و یا چهار تکه بوده و شامل اپراتور، شیشه و لت ها می‌باشند.

یکی از مشکلات رایج این گونه درب‌ها بسته نشدن درب اتوماتیک شیشه‌ای کشویی می‌باشد. پیش از یاری گرفتن از سرویس‌کار شاید خودتان بتوانید مشکل را رفع نمایید. پس نگاهی به فتوسل بیندازید و مطمئن شوید که جسم خارجی روی آن قرار نگرفته باشد و تمیز باشند. اگر با تمیز کردن فتوسل مشکل رفع نشد مطمئن شوید که جسم ثابتی در ورودی درب قرار نگرفته باشد. چون اصولا عملکرد این درب‌ها بدین صورت است که اگر یک جسم در نزدیکی درب ورودی حرکت کند درب باز می‌شود.

حسگر این نوع درب‌ها روی 60 ثانیه تنظیم شده‌اند. بدین معنی که اگر جسم مربوطه بیشتر از 60 ثانیه بدون حرکت در ورودی درب بماند. دیگر به عنوان جسم خارجی حساب نمی‌شود. حال اگر جسم مورد نظر که می‌تواند یک شیء تزیینی باشد از اطراف درب حذف گردد. به بیشتر از 60 ثانیه زمان نیاز است تا درب بسته شود. با این توضیحات می‌توان نتیجه گرفت که پس از برداشتن شیء تزیینی از جلوی درب تا مدتی بیشتر از 60 ثانیه عبور و مرور از آن محل صورت نگیرد تا درب به طور کامل بسته شود. بدیهی است در صورت ایجاد ازدحام در جلوی درب، ممکن است در سیستم آن اختلال ایجاد شده و درب برقی مدت زیادی باز بماند.

با این وجود در صورتی که با رعایت نکات بالا بازهم درب اتوماتیک کشویی بسته نشد. بهتر است برای سرویس آن از یک فرد متخصص یاری بگیرید. از دیگر ایراداتی که ممکن است برای درب‌های شیشه‌ای به وجود آید فرسوده شدن لولاها، گیر کردن لبه‌ی درب روی زمین، ایجاد صدا هنگام باز و بسته شدن درب و ..... می‌باشد.

شناخت انواع مختلف درب اولین نکته‌ای است که در سرویس درب اتوماتیک باید از آن اطلاعات کافی داشته باشید. با نکاتی که در بالا گفته شد تا حدودی می‌توانید به عیب‌یابی درب اتوماتیک منزلتان بپردازید. اما باید بدانید که هیچ‌گاه بدون حضور افراد متخصص اقدام به تعمیر یا تعویض یراق آلات مختلف درب ننمایید. زیرا ساختار این درها به گونه‌ای است که تمامی اجزا باید به صورت منظم و هماهنگ با یکدیگر کار کنند.

قطعا وجود اختلال در عملکرد یکی از آن‌ها باقی قطعات را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین منظور برای پیشگیری از خرابی بیشتر و خطرات احتمالی برای ساکنین ساختمان بهتر است با شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند تماس گرفته و از آن‌ها بخواهید که نیروی متخصص خود را به محل مورد نظر شما اعزام کنند.

 

تلفن شرکت درب اتوماتیک