تلفن تماس
02122113140
ایمیل
info@mandegardoor.com
درب اتوماتیک در زمان بروز آتش‌ سوزی

درب اتوماتیک در زمان بروز آتش‌ سوزی

 

در طراحی و مراحل ساخت‌وساز ساختمان‌ها همواره باید احتمال وقوع هر نوع حادثه مانند آتش‌سوزی و زلزله در نظر گرفته شود و اقدامات و آمادگی‌های لازم برای حفظ امنیت و نجات جان مردم از قبل انجام گیرد.

با پیشرفت تکنولوژی امکانات مختلفی به جهت بالا بردن امنیت مکان‌های عمومی و ساختمان‌های مسکونی ساخته‌شده‌اند که درب اتوماتیک ضد حریق نیز یکی از آن‌ها هستند. نگرانی برخی افراد در هنگام انتخاب و خرید درب‌های اتوماتیک به نحوه عملکرد درب در مواقع اضطراری برمی‌گردد.

همان‌طور که میدانید، این درب‌ها تنها در مواقع عبور افراد یا به دستور ریموت باز می‌شوند. اما رفتار آن‌ها در مواقع اضطراری کاملاً در جهت افزایش امنیت افراد و کنترل منشأ خطر برنامه‌ریزی‌شده است. درب ماندگار با داشتن نمایندگی انحصاری شرکت‌های اروپایی و 20 سال سابقه در عرضه انواع درب‌ اتوماتیک، بهترین خدمات را در این زمینه به شما دوستان عزیز ارائه می‌دهد.

 

درب اتوماتیک موقع آتش‌سوزی

 

انواع درب‌ اتوماتیک

درب‌های اتوماتیک یا برقی، درب‌هایی هستند که فرآیند باز و بسته شدن آن‌ها توسط سنسورهای حرکتی یا ریموت‌ها انجام می‌گیرد. این درب‌ها مجهز به قطعاتی مانند موتور، سنسور، شیشه و بال (در درب‌های برقی شیشه‌ای) یا تیغه (در کرکره‌های برقی) و... هستند و قیمت آن‌ها با توجه به‌اندازه، کیفیت و نوع قطعات، کاربرد و محل نصب درب و تکنولوژی به‌کاررفته در درب اتوماتیک متغیر است. انواع درب‌های برقی به چند دسته کرکره‌ای، شیشه‌ای، گردان، درب اضطراری و... تقسیم می‌شوند که هر یک با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود دارای کاربرد خاصی هستند.

از درب شیشه ‌ای اتوماتیک معمولاً در پاساژها، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌ها، هتل‌ها و موارد مشابه آن استفاده می‌شود که زیبایی و ظاهر مدرن را در کنار کارایی بالا ارائه می‌دهند. این نوع درب به لطف نحوه باز و بسته شدن خود، در فضا صرفه‌جویی کرده و آزادی زیادی برای رفت‌وآمد افراد مهیا می‌کند. درب‌های کرکره‌ای اغلب در پارکینگ‌ها، انبارها و ساختمان‌های مسکونی کاربرد دارند و بیشتر مقاومت و کاربرد آن‌ها اهمیت دارد.

جنس تیغه‌های درب کرکره‌ای با توجه به کاربرد و محل نصب آن می‌تواند آلومینیومی (برای مناطق شرجی و بدون نیاز به موتورهای بسیار قوی)، گالوانیزه‌ای (به دلیل استحکام بالا و مقاومت در برابر حرارت) یا پلی کربناتی (شفاف، ضد حریق، ضد خش و دارای طرح‌های جذاب) باشد. درب‌های برقی گردان نیز به دلیل ظاهر لوکس و نحوه عملکرد آن از ارزش بیشتری برخوردار است و تنها در هتل‌های لوکس، شرکت‌های بزرگ یا مواردی مشابه آن دیده می‌شوند. این نوع درب‌ها به موتور و سنسورهای قوی نیاز دارند. بسیاری از آن‌ها به‌منظور افزایش سطح امنیت حتی در صورت دست زدن یا فشار آورد به شیشه‌ها قفل می‌شوند.

 

درب اتوماتیک

 

نحوه عملکرد درب اتوماتیک در مواقع اضطراری

در گذشته انتقادات زیادی درباره درب‌های اتوماتیک به گوش می‌رسیدند که عمده آن‌ها به دلیل امنیت پایین و ارجحیت داشتن رفاه در طراحی درب‌ها بودند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، امنیت درب‌های برقی به سطحی بالاتر از سایر درب‌ها رسیده است و قدرت بالایی در کنترل شرایط اضطراری از خود نشان می‌دهد. برای مثال درب‌های شیشه‌ای را در نظر بگیرید. این درب‌ها اغلب در مکان‌های عمومی و شلوغ مانند بیمارستان‌ها نصب می‌شوند. مکانیسم درب‌های برقی شیشه‌ای به‌گونه‌ای است که تنها به هنگام نزدیک شدن افراد به درب باز می‌شوند و در سایر مواقع به‌منظور کنترل دمای محیط داخلی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی بسته می‌مانند.

عملکرد این درب‌ها در زمان وقوع حوادثی مانند آتش‌سوزی و زلزله تغییر می‌کند. حتماً در واقعیت یا در فیلم‌ها دیده‌اید که با شروع آتش‌سوزی، شعله‌های آتش و دود سریعاً در ساختمان پخش می‌شود و امکان تردد و تنفس را برای افراد مختل می‌کند. درب‌های اتوماتیک مجهز به سیستم ضد حریق و دود هوشمند به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که امکان پخش شدن دود و پیشروی آتش را به حداقل برسانند. به‌این‌ترتیب، امدادرسانی و کنترل حادثه را تسهیل می‌بخشند.

این نوع درب‌ها به سنسورهای بسیار حساس مجهز هستند که در صورت آتش‌سوزی عملکرد خود را سریعاً تغییر بدهند. برای مثال، درب‌های خروجی سریعاً باز می‌شوند و راه برای هدایت افراد به طبقه هم کف مهیا می‌شود. این درب‌ها به‌صورت خودبه‌خودی باز می‌شوند و بازمی‌مانند تا فرار بدون وقفه میسر باشد. اما این درب‌ها باید بتوانند آتش‌سوزی را کنترل کرده و از گسترش شعله‌ها به تمام ساختمان جلوگیری کنند. بنابراین، درب‌ها در بخش‌هایی که آتش‌سوزی رخ‌داده است بسته می‌شوند. متریال درب‌های برقی در برابر حرارت بالا مقاومت زیادی دارند و از 500 تا 900 درجه حرارت را تحمل می‌کنند.

به دلیل امکان حضور افراد در بخش‌های آتش‌سوزی، باید امکان باز کردن درب برای آن‌ها وجود داشته باشد. بنابراین، به‌صورت دستی قابل باز شدن هستند و پس از عبور افراد مجدداً بسته می‌شوند. این درب‌ها به‌صورت عایق عمل کرده و از نشت آتش یا دود جلوگیری می‌کنند. کیفیت قطعاتی مانند سنسور و موتور به دلیل تأثیر بر سرعت و عملکرد صحیح درب اتوماتیک از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

قیمت درب اتوماتیک  شیشه ای

 

درب‌ اضطراری اتوماتیک

درب‌های اضطراری در هنگام طراحی و ساخت‌وساز ساختمان‌ها و به‌منظور مهیاسازی امکان فرار در هر شرایطی تعبیه می‌شوند. ازآنجاکه در هنگام وقوع زلزله و آتش‌سوزی تمام جمعیت به سمت طبقه همکف و خروجی‌ها هدایت می‌شوند، آسانسورها و خروجی‌های اضطراری از اهمیت بالایی برخوردارند. در این میان، آسانسورها نمی‌توانند به‌خوبی امنیت جان افراد را تضمین کنند. بنابراین، درب‌های اضطراری که به سمت پله‌ها باز می‌شوند کارآمدتر و امن‌تر هستند.

این درب‌ها باید در هر شرایطی ساده و راحت بازشوند؛ زیرا، افراد در شرایط اضطراب و دستپاچگی توان انجام ساده‌ترین امور را نیز از دست می‌دهند. درب‌ها باید به سمت بیرون بازشوند. به دلیل احتمال گیرکردن درب‌ها باید امکان هول دادن و باز شدن درب توسط ضربات وجود داشته باشد. درب‌های اتوماتیک اضطراری مجهز به فواره‌های آبپاش برای جلوگیری از خروج شعله‌های آتش در هنگام باز شدن و کمک به افراد برای عبور از میان شعله‌ها و کاهش آسیب جانی هستند. دستگیره‌ها یا حسگرهای دستی درب‌های برقی به گونه ساخته‌شده‌اند که تا دمای 100 درجه نیز قابل‌استفاده باشند.

درب‌های اضطراری اتوماتیک مجهز به سنسورهای حساس به تکانه‌های ساختمان و زلزله هستند. این سیستم هوشمند در صورت تشخیص تکانه‌ها، آژیر هشدار را به صدا درمی‌آورد. چهارچوب، قاب و شیشه‌های درب اتوماتیک با استفاده از متریال‌های مقاوم در برابر آتش، ضربه و فشار ساخته‌شده‌اند. این درب‌ها از لایه‌های نسوز مانند فولاد، کربن و شیشه‌های نسوز بهره می‌گیرند. وجود هرگونه نقص در قطعات درب می‌تواند جان بسیاری را به خطر بیندازد.

 

قوانین استفاده از درب‌ اتوماتیک ضد حریق

در بسیاری از کشورها استفاده از درب‌های مجهز به سیستم ضد حریق و دود برای ساختمان‌ها به قانون تبدیل‌شده است و بسیاری معتقدند که تا چند سال آینده در ایران نیز این روند اتفاق می‌افتد. بنابراین، توصیه‌ها مبنی بر انتخاب و خرید درب‌های برقی ضد حریق است. معمولاً در انبار شرکت‌ها به جهت بالا بردن امنیت کالاها و کاهش خسارت احتمالی از درب‌های اتوماتیک با سیستم حریق هوشمند استفاده می‌شود. در حال حاضر استفاده از این نوع درب در بیمارستان‌ها و ساختمان‌های 5 طبقه و بیشتر در میان قوانین مربوط به آتش‌نشانی قرارگرفته است.

از درب‌های اتوماتیک ضد حریق و دود برای اتاق‌های آزمایشگاهی یا امثال آن‌که ممکن است هوا دارای نمک و گاز سمی باشد و یا بهداشت محیط از اهمیت بالایی برخوردار است نیز بهره می‌گیرند. به‌این‌ترتیب، ویژگی‌های دیگری مانند ضد آب و غبار و آلودگی نیز به درب برقی افزوده می‌شود.

لازم به ذکر است که در کرکره‌های برقی سیستمی بسیار حساس به دود و آتش نصب می‌شود که حتی در صورت قطع منبع برق نیز عملکرد بسته شدن درب را انجام می‌دهد. تیغه‌های فولادی یا گالوانیزه‌ای در کرکره‌های برقی امکان نشت حریق را به‌شدت کاهش می‌دهند و مقاومت آن‌ها در برابر حرارت شدید موجب بالا رفتن چشمگیر سطح امنیت ساختمان و افراد می‌شود.

 

درب شیشه ای اتوماتیک

 

ویژگی های درب اتوماتیک ضد حریق

درب‌های ضد حریق استاندارد دارای چند ویژگی هستند:

زنگ خطر آتش‌سوزی: سنسورهای حساس درب اتوماتیک در زمان حوادث سریعاً زنگ خطر را برای آگاهی افراد فعال کرده و عملکرد خود را تغییر می‌دهند.

قفل و دستگیره خروج اضطراری: با بسته شدن خودبه‌خود درب‌های برقی، باید همچنان راهی برای باز شدن و خروج افراد وجود داشته باشد. این دستگیره‌ها یا سنسورهای دستی باید در دمای بالای محیط نیز سالم و قابل‌استفاده بمانند و عملکرد آن‌ها دچار اشکال نشود.

نوار دود بند: نوار دود بند به پلاستیکی نسوز گفته می‌شود که در درب‌های برقی نصب می‌شوند و از نشت آتش و دود جلوگیری می‌کنند.

لولای فولادی: درب‌هایی که لولا دارند در مواقع اضطراری راحت‌تر باز می‌شوند. این لولاها از جنس فولاد ساخته می‌شوند تا در برابر حرارت تغییر شکل ندهند و درب‌ها گیر نکنند.

چهارچوب ضد حریق: چهارچوب‌های پروفیلی از ورق‌های هیدروکربنی مقاوم‌ترند و ضخامت آن‌ها به 1.5 میلی‌متر می‌رسد.

شیشه‌های نسوز: شیشه‌ها باید کاملاً صیقلی، بدون هیچ نقص و از جنس نسوز باشند. در غیر این صورت امکان شکستن و انفجار آن‌ها وجود دارد که موجب خسارت جانی و مالی بیشتری می‌شود.

 درب اتوماتیک کشویی

نصب و راه‌اندازی درب اتوماتیک و سیستم حریق هوشمند

یکی از مهم‌ترین عوامل در عملکرد صحیح درب اتوماتیک و سیستم حریق و دود هوشمند، نصب درست آن است. نصب این درب‌ها به نیروی متخصص و باتجربه نیاز دارد. برای عملکرد صحیح درب باید صاف و مستحکم نصب‌شده و تنظیمات سیستم هوشمند به‌طور دقیقی راه‌اندازی شود. در کناره‌های درب برقی نباید هیچ شکافی وجود داشته باشد. در غیر این صورت، دود و آتش نشت می‌کند و عملکرد صحیح و استاندارد ایجاد نمی‌شود.

 

کاربرد درب‌های اتوماتیک روزبه‌روز افزایش می‌یابد و با توجه به تکنولوژی به‌کاررفته در آن و محیط نصب درب، کیفیت و عمر آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که درب‌ها در زمان‌های اضطراری و هنگام وقوع حوادث پیش‌بینی‌نشده نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. این درب‌ها نباید راه را سد کنند و عبور از آن‌ها باید ایمن باشد. بنابراین، سیستم هوشمند ضد حریق باید از حساسیت بالایی برخوردار باشد و سرعت‌بالا را در کنار عملکرد مناسب میسر سازد. گروه درب ماندگار با بهره‌گیری از دانش به‌روز پرسنل و تجربه‌ای 20 ساله در صنعت درب‌های اتوماتیک، بهترین خدمات را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد تا از رضایت شما اطمینان حاصل کند.

 

تلفن شرکت درب اتوماتیک