تلفن تماس
02122113140
ایمیل
info@mandegardoor.com
چشمی درب پارکینگ و مزیت‌ استفاده از آن

چشمی درب پارکینگ و مزیت‌ استفاده از آن

 

استفاده از درب‌های اتوماتیک در ابتدا به‌منظور افزایش رفاه مردم و سرعت بخشیدن به امور انجام گرفت، اما امکان بسته شدن ناگهانی درب یا کرکره برقی و ایجاد خسارت‌های جانی و مالی ازجمله نگرانی‌هایی بود که منجر به افزایش اهمیت طراحی و نصب چشمی‌های درب اتوماتیک شد.

چشمی‌های درب اتوماتیک به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که در صورت وجود هر مانعی، از بسته شدن درب جلوگیری کنند و از این طریق، مانع از ایجاد خسارت شوند. درواقع، استفاده از چشمی درب پارکینگ را می‌توان فرآیند هوشمندسازی و بهبود عملکرد درب‌های برقی به شمار آورد که موجب افزایش امنیت آن‌ها می‌شود.

شرکت درب ماندگار ازجمله باسابقه‌ترین عرضه‌کنندگان و مجریان درب‌های اتوماتیک ریلی، شیشه‌ای، کرکره‌ای و درب‌های پارکینگ است که محصولات خود را با گارانتی، سرویس‌های دوره‌ای و خدمات پس از فروش توسط متخصصان و کارشناسان زبده به شما عزیزان ارائه می‌دهد.

با انواع انواع درب اتوماتیک آشنا شوید.

 

چشمی درب پارکینگ چیست؟

چشمی درب پارکینگ یک سنسور است که با نزدیک شدن افراد به درب و تشخیص حرکت درب را باز می‌کند. بعد از اینکه فرد از درب گذشت در صورتی که هیچ حرکتی تشخیص داده نشود درب به صورت خودکار بسته می‌شود. چشمی درب مزایای گوناگونی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جلوگیری از اتلاف انرژی و عدم نیاز به لمس دستگیره توسط افراد اشاره کرد.

چشمی درب اتوماتیک یا فتوسل ازجمله مهم‌ترین تجهیزاتی است که وجود آن برای تأمین امنیت افراد و اموال ضروری به نظر می‌رسد. چشمی درب پارکینگ شامل فرستنده (TX) و گیرنده (RX) است که با ایجاد یک خط مستقیم و نامرئی مادون‌قرمز از عدم وجود هرگونه مانعی بر راه بسته شدن درب اطمینان حاصل می‌کند. معمولاً یک جفت از این چشمی‌ها (هم فرستنده و هم گیرنده) در بخش بیرونی و یک جفت دیگر در داخل درب پارکینگ قرار می‌گیرند.

در صورت وجود هرگونه مانع در میان فرستنده و گیرنده ارتباط میان آن‌ها دچار اختلال شده و با ارسال یک سیگنال به کنترل برد از بسته شدن درب جلوگیری می‌شود. این سیگنال می‌تواند مبنی بر توقف درب یا باز شدن مجدد آن باشد. برای مثال، ممکن است درب در حال بسته شدن باشد و در همین حین، خودرو در حدفاصل دوچشمی قرار بگیرد. در چنین شرایطی درب متوقف‌شده و با تغییر جهت مجدداً باز می‌شود. پس از گذشتن خودرو شما اگر تا پایان یک محدوده زمانی مشخص خودرو یا شخص دیگری ازآنجا عبور نکند، درب مجدداً به‌صورت اتوماتیک شروع به بسته شدن می‌کند.

 

برای مشاده مدل‌های درب اتوماتیک پارکینگی کلیک کنید.

چشمی درب پارکینگ

 

مزایای استفاده از چشمی درب اتوماتیک

چشمی درب برقی را می‌توان بر روی دیوار و نزدیک به درب (با ارتفاع 25-60 سانتی‌متر از سطح زمین)  نصب کرد، همچنین نصب آن بر روی پایه‌های مخصوصی که در نزدیکی درب قرار می‌گیرند امکان‌پذیر است. استفاده از این چشمی مزایای متعددی ازجمله موارد زیر دارد:

  • قابلیت کنترل عبور و مرور
  • کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از تخلیه هوای خنک در ساختمان
  • عدم نیاز به اعمال فشار فیزیکی توسط افراد برای باز کردن درب
  • افزایش امنیت افراد و خودروها
  • امکان تسریع بخشیدن به امور رفت‌وآمد
  • افزایش رفاه ساکنین و مهمانان ساختمان
  • امکان باز و بسته کردن درب برقی با استفاده از ریموت

 

انواع چشمی درب اتوماتیک و کاربرد آن‌ها

چشمی درب‌های اتوماتیک و کرکره برقی‌ها دارای انواع مختلف با ویژگی‌های ساختاری و عملکرد متفاوت است. انواع چشمی درب اتوماتیک شامل موارد زیر هستند:

فتوسل معمولی

فتوسل معمولی شامل یک چشمی فرستنده و یک چشمی گیرنده است. در این نوع از سنسورها از سیگنال‌های مایکروویو یا مادون‌قرمز منفعل برای تشخیص حرکت استفاده می‌شود. چشمی‌های مایکروویو سیگنال‌هایی تولید می‌کنند تا حرکت را تشخیص بدهند. در مقابل سنسورهای مادون قرمز منفعل برای شناسایی حرکت تغییرات دمایی را بررسی می‌کنند.

چشمی فرستنده (TX) نور مادون‌قرمز را به سمت چشمی گیرنده (RX) می‌فرستد و با ایجاد این اتصال که با چشم غیر مسلط قابل‌مشاهده نیست، درب به بسته شدن خود ادامه می‌دهد. این دوچشمی باید کاملاً در مقابل یکدیگر قرارگرفته باشند تا ارتباط میان آن‌ها دچار اختلال نشود. از این نوع فتوسل معمولاً در راه‌بندها و درب پارکینگ‌ها استفاده می‌شود و طول برد آن‌ها 15 متر است.

از چشمی‌های فتوسل برای درب ورودی فروشگاه‌ها، ساختمان‌های تجاری، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، و درب ورودی ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌شود. این نوع چشمی درب جایگزین دستگیره‌های قدیمی درب‌های ورودی شده  است. پس از شیوع کرونا این نوع درب به خاطر مزایای بهداشتی و عدم نیاز به لمس درب توسط افراد تبدیل به یک استاندارد بهداشتی در سراسر جهان شد.

چشمی مرکز کنترل

نوع دیگری از چشمی درب پارکینگ از مزیت‌های متنوعی برخوردار است چشمی مرکز کنترل است که در بیشتر ساختمان‌های امروزی برای درب پارکینگ استفاده می‌شود. به جای اینکه درب پارکینگ بر اساس سنسور حرکتی یا فشار و حرارت عمل کند، بر پایه سیگنالی که توسط یک دستگاه کنترلی یعنی ریموت ارسال می‌شود درب را باز و بسته می‌کند.

چشمی‌های مرکز کنترل یا سنسورهای ریموت‌دار گزینه‌ای عالی برای ساختمان‌هایی هستند که چندین خانواده در آن‌ها زندگی می‌کنند. همان‌طور که حتماً با آن‌ها آشنا هستید، درب پارکینگ به جز زمانی که یکی از ساکنین دکمه ریموت را بزند هیچ وقت باز نمی‌شود. این تکنولوژی برای مدیریت ورود و خروج در ساختمان‌ها و حفظ امنیت ساکنین کارایی زیادی دارد و در حال حاضر نوع رایج چشمی درب پارکینگ محسوب می‌شود.

فتوسل برد بلند

فتوسل‌های معمولی و برد بلند ساختار و عملکرد یکسانی دارند. تنها تفاوت آن‌ها در میزان برد فرستنده است که در فتوسل برد بلند تا 35 متر افزایش پیدا می‌کند. به‌این‌ترتیب، می‌توان از آن برای درب‌های اتوماتیک بزرگ‌تر و عریض‌تر استفاده کرد.

فتوسل وایرلس

فتوسل‌های وایرلس برخلاف فتوسل‌های معمولی و برد بلند، نیازی به سیم‌کشی ندارند و انرژی خود را از باتری تعبیه‌شده در چشمی می‌گیرند. به‌این‌ترتیب، برای مکان‌هایی که امکان سیم‌کشی وجود ندارد از این نوع چشمی بهره می‌گیرند.

فتوسل گردان

همان‌طور که بیان شد، فتوسل‌های معمولی باید بر روی دیوار یا پایه‌های ثابت نصب شوند. اما اگر این دیوارها دارای زاویه باشند می‌توان از فتوسل‌های گردان به‌منظور قرار دادن دوچشمی فرستنده و گیرنده در مقابل یکدیگر بهره گرفت. فتوسل‌های گردان و معمولی ازنظر عملکرد شبیه به یکدیگر هستند و تنها تفاوت آن‌ها در ساختار جدیدتر فتوسل گردان است.

فتوسل آینه‌ای

در فتوسل آینه‌ای برخلاف فتوسل‌های دیگر، چشمی‌های فرستنده و گیرنده در یک دیوار قرار می‌گیرند. در دیوار مقابل، یک آینه مخصوص نصب می‌شود که با منعکس کردن نور فرستنده و ارسال آن به گیرنده موجب برقراری ارتباط میان آن‌ها می‌شود. تنها ایراد این نوع چشمی، برد پایین و سخت بودن نصب و تنظیم آن است. آینه باید با زاویه‌ای تعبیه و تنظیم شود که اشعه مادون‌قرمز فرستنده را به گیرنده بفرستد.

فتوسل درب پارکینگ

نکاتی در مورد نصب فتوسل درب پارکینگ

نصب چشمی درب نیازمند تخصص و تجربه در سیم‌کشی، مدار سنسور و اندازه‌گیری‌های دقیق در هنگام نصب آن است تا عملکرد دقیق و صحیح آن را میسر سازد. به همین دلیل، سپردن این امر به دست متخصص می‌تواند راحت‌ترین و اطمینانی‌ترین راه ممکن باشد. اما نکاتی در این میان وجود دارند که دانستن آن‌ها می‌تواند برای شما بسیار کمک‌کننده باشد.

گاهی ممکن است متوجه شوید درب در هنگام بسته شدن بی‌دلیل مجدداً باز می‌شود و یا دیگر بسته نمی‌شود. این می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آن‌ها چشمی درب است. بنابراین، گاهی لازم است عملکرد صحیح فتوسل خود را چک کنید. در صورت بازماندن درب ممکن است نکات زیر را رعایت نکرده باشید:

  • از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل شود. چشمی‌ها باید کاملاً مقابل یکدیگر و کاملاً هم‌تراز باشند.
  • چشمی درب را گاهی تمیز کنید. ممکن است به دلیل کثیف شدن فتوسل، اشعه مادون‌قرمز ارسال یا توسط گیرنده دریافت نشود.
  • ممکن است چشمی در برابر نور خورشید قرار داشته باشد. نور مستقیم خورشید موجب اختلال در عملکرد چشمی می‌شود. این مشکل در تابستان بیشتر رخ می‌دهد. نصب سایه‌بان برای فتوسل یکی از راهکارهای مناسب برای حل این مسئله است.
  • اگر فتوسل شما از نوع وایرلس باشد، ممکن است چراغ مادون‌قرمز کم‌نور یا کاملاً خاموش شده باشد. در این شرایط نور مادون‌قرمز آن‌قدر برد نخواهد داشت که گیرنده موفق به دریافت آن شود. بنابراین، باتری آن را هرچند وقت یک‌بار عوض کنید.
  • سیم‌کشی دستگاه می‌تواند دچار مشکل شده باشد. مسیر سیم‌کشی را بررسی کرده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  • ممکن است آب به درون چشمی نفوذ کرده و دستگاه خراب‌شده باشد. این می‌تواند از کیفیت پایین دستگاه یا آب‌بندی نامناسب آن نشاءت بگیرد. در این مواقع نیاز به تعویض یا تعمیر چشمی است.
  • شکستن قاب رویی فتوسل ازجمله دلایل احتمالی اختلال و خرابی است. در چنین شرایطی نیاز به تعویض دستگاه نیست و با هزینه‌ای اندک تعمیر می‌شود.

 

درب اتوماتیک پارکینگ

 

درب اتوماتیک پارکینگ

استفاده از درب‌های اتوماتیک یکی از راه‌های بسیار عالی برای افزایش رفاه و امنیت پارکینگ‌ها بوده است که به‌موجب عمر بالا و صرفه‌جویی در مصرف انرژی محبوبیت زیادی پیداکرده است. درب اتوماتیک به‌کاررفته در ساختمان‌های مسکونی و پارکینگ ادارات و شرکت‌ها معمولاً از نوع کرکره‌ای است. زیرا درب‌های کرکره‌ای از استحکام بالایی برخوردارند و کارایی را در عین زیبایی میسر می‌سازند. قیمت کرکره بسته به قطعات، امکانات و جنس تیغه‌ها متغیر است. جنس تیغه‌های درب اتوماتیک پارکینگ می‌تواند آلومینیومی، فولادی یا گالوانیزه‌ای باشد.

تیغه‌های آلومینیومی: درب‌های پارکینگ دارای تیغه‌های آلومینیومی ضدزنگ و مقاوم در برابر رطوبت هوا هستند. به همین دلیل استفاده از آن‌ها در مناطق شرجی بسیار رایج است. تیغه‌های آلومینیومی بسیار سبک‌تر از انواع دیگر هستند و به موتورهای قوی نیاز چندانی ندارند. قیمت آن‌ها در مقایسه با عملکرد خوب کرکره برقی بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

تیغه‌های فولادی: تیغه‌های فولادی دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه هستند و به همین دلیل در پارکینگ‌ها، انبارها، صرافی‌ها و سایر مکان‌هایی که امنیت آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، کاربرد زیادی دارند. کرکره برقی‌های فولادی همچنین ضد خش و مقاوم در برابر دمای بالا هستند و امنیت ساختمان را در زمان آتش‌سوزی افزایش می‌دهند.

تیغه‌های گالوانیزه‌ای: گالوانیزه ماده‌ای بسیار مقاوم و مستحکم است و کرکره برقی‌های گالوانیزه‌ای امنیت ساختمان را در برابر آتش، سارقین و هرگونه عامل تهدیدکننده افزایش می‌دهند. این کرکره برقی‌ها نیز ضدضربه، ضد خش و مقاوم در برابر ضربه هستند.

 

درب اتوماتیک ایرانی ماندگار

 

درب‌های اتوماتیک کرکره‌ای همچنین دارای ویژگی‌های زیر هستند که مهمترین آنها را برای شما ذکر کرده‌ایم:

  • ضدزنگ
  • ضد خش
  • مقاوم در برابر ضربه
  • افزایش‌دهنده امنیت
  • مقاوم در برابر حرارت
  • سازگار با انواع آب‌وهوا
  • قابلیت شستشوی آسان
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • هزینه نگهداری و تعمیر بسیار کم
  • استفاده بهینه فضا به دلیل نحوه افقی باز و بسته شدن

 

درب پارکینگ بالارونده چیست؟ کلیک کنید.

برندهای معروف تولیدکننده چشمی‌های پارکینگ ازجمله سوها، سیماران، وی تو (V2) و پروتکو ازجمله بهترین‌های موجود در بازار هستند که عمر و عملکرد محصولات خود در برابر نور خورشید، باران و شرایط مختلف آب‌وهوا را به‌طور چشمگیری تقویت کرده‌اند. از این چشمی‌ها می‌توان در پارکینگ‌های مسکونی، اداری، کارخانه‌ای و راه‌بندها یا اهرم‌های راه‌بند استفاده کرد. عملکرد این فتوسل‌ها در تشخیص انسان و اجسام و واکنش سریع به آن‌ها بسیار خوب و قابل‌قبول است.

شرکت درب ماندگار عرضه‌کننده و اجراکننده انواع درب‌های اتوماتیک کرکره‌ای، درب اتوماتیک شیشه‌ای، درب بیمارستانی، درب اتوماتیک کشویی و درب پارکینگ بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات و محصولات را با گارانتی و خدمات پس از فروش به شما ارائه می‌دهد. شرکت درب ماندگار دارای نمایندگی انحصاری شرکت‌های اروپایی مانند DITEC ERREKA بوده و با بهره‌گیری از متخصصینی باتجربه و شایسته، بهترین خدمات را به شما دوستان ارائه می‌دهد.

 

 

شرکت درب اتوماتیک