تلفن تماس
02122113140
ایمیل
info@mandegardoor.com
راهنمای تنظیمات اولیه درب شیشه‌ای اتوماتیک

راهنمای تنظیمات اولیه درب شیشه‌ای اتوماتیک

چندین سال است که در ورودی اماکن مختلفی ازجمله بانک‌ها از درب اتوماتیک شیشه‌ای استفاده می‌شود. استفاده از این درب‌ها ازآن‌جهت بسیار رونق گرفته است که علاوه بر ایجاد امنیت، جلوگیری از اتلاف انرژی و دیگر کارکردهای معمول درب‌ها، از ظاهر شیک و مدرنی برخوردار هستند. این نوع درب‌ها با توجه به اینکه در هنگام عدم حضور افراد در مقابل درب، بسته می‌شوند، علاوه بر تفکیک فضای بیرونی و داخلی، از ورود گردوخاک و حشرات به داخل ساختمان جلوگیری می‌کنند.

با توجه به استفاده روزافزون از این نوع درب‌ها در ساختمان‌های تجاری و اداری، شرکت‌های مختلفی به فعالیت در زمینه تولید و فروش این درب‌ها مشغول‌اند. یکی از شرکت‌های شناخته‌شده در این زمینه، شرکت درب ماندگار است. این گروه صنعتی، بیش از دو دهه است که در زمینه اجرای درب‌های اتوماتیک به فعالیت مشغول است. آنها کیفیت بالا و در ادامه رضایت مشتریان را سرلوحه کار خود قرار داده‎اند. گروه صنعتی درب ماندگار در طراحی و تولید درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای از مرغوب‌ترین مواد اولیه و پرسنل باتجربه و کاربلد استفاده می‌کند.

یکی از قابلیت‌های مهم این نوع درب‌ها، امکان تنظیم درب با توجه به شرایط ساختمان و خواست صاحب ساختمان است. ازجمله این نوع تنظیمات می‌توان به سرعت حرکت درب و میزان حساسیت حس‌گر اشاره داشت. در این مقاله قصد داریم به نحوه تنظیم اولیه درب‌های شیشه‌ای اتوماتیک بپردازیم و سوالات متداول شما را در این رابطه پاسخ دهیم.

 

تنظیمات اولیه دربهای اتوماتیک شیشهای شامل چه مواردی می‎شوند؟

درب‌های اتوماتیک همان‌گونه که از نام آن‌ها پیداست، به‌صورت خودکار باز و بسته می‌شوند. در هنگام انجام عملیات باز یا بسته شدن، قطعات مختلفی ازجمله حسگر، ریل‌ها و هنگر به کار گرفته می‌شوند. هر یک از قطعات در هنگام باز یا بسته شدن، بر اساس آنچه قبلا به‌عنوان تنظیمات پیش‌فرض در نظر گرفته شده است، عمل می‌کنند. سرعت حرکت تسمه‌ها و هنگر، نحوه عملکرد حس‌گر و موتور و عملکرد دیگر قطعات درب مطابق دستوراتی هستند که بر اساس تنظیمات اولیه صادر می‌شوند. در اینجا به مهم‎ترین تنظیمات اولیه درب‌های شیشه‎ای اتوماتیک که در هنگام نصب و اجرای درب ایجاد می‌شوند، اشاره می‌کنیم:

 

تنظیمات درب اتوماتیک شیشه ای

 

تنظیم سرعت درب

تعیین سرعت حرکت درب از مهم‌ترین تنظیمات اولیه یک درب شیشه‌ای اتوماتیک است. سرعت درب می‌تواند در رضایت افراد از درب اتوماتیک نصب‌شده در ساختمان شما نقش مهمی داشته باشد. درب‌ها در قسمت ورودی هر ساختمان قرار دارند و می‌توانند در نوع نگاه افراد به ساختمان و صاحب آن تاثیرگذار باشند، این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که ساختمان شما یک ساختمان تجاری باشد. سرعت‌ بسیار بالا یا پایین می‌تواند باعث زحمت و به دردسر انداختن افراد شود. طبیعی است که با توجه به محیط و شرایط ساختمان، سرعت حرکت درب می‌تواند متفاوت باشد؛ اما بهتر است که سرعت بیش‌ازحد بالا یا پایین به کار گرفته نشود.

علاوه بر محیط ساختمان و میزان تردد، نوع و مدل درب اتوماتیک نیز می‌تواند در تنظیم اولیه سرعت درب نقش داشته باشد. برخی از درب‌های اتوماتیک قابلیت‌های بیشتری را به افراد می‌دهند، به‌طوری‌که بازه سرعت‎های ممکن می‌تواند بزرگ‎تر باشد و حق انتخاب بیشتری به صاحبان ساختمان‌ها داده شود. از طرفی در برخی مدل‌های ساده‌تر، امکان تنظیم درب بر روی برخی سرعت‌های خاص وجود ندارد.

سرعت درب اتوماتیک بر اساس نیروی موتور تنظیم می‌شود. با ورود به حالت پروگرام، شما می‌توانید به تنظیم میزان سرعت درب اقدام نمایید. شما با فشار دادن دکمه Stop و نگه داشتن آن به مدت‌زمان تقریبی 5 ثانیه می‌توانید وارد حالت پروگرام شوید. البته در برخی ریموت کنترل‌ها دکمه Set را باید فشرده و نگه دارید. با ورود به حالت پروگرام، شما باید به قسمت LED3 بروید. این قسمت مربوط به تنظیمات سرعت درب اتوماتیک است. در این قسمت شما نشانگرهای L1 تا L8 را مشاهده می‌کنید. با استفاده از کلید Motor Speed، امکان تنظیم میزان سرعت درب داده شده است.

روشن بودن چراغ هریک از نشانگرها به معنای فعال بودن آن بخش است. هر چه از نشانگر L1 به سمت نشانگر L6 حرکت می‌کنیم، سرعت حرکت درب بیشتر می‌شود. به این معنا که نشانگر L1 به معنای تنظیم درب بر روی کندترین میزان سرعت است و نشانگر L6، بیشترین سرعت حرکت درب را نشان می‌دهد. شما با استفاده از کلید Motor Speed می‌توانید سرعت دلخواه خود را برای درب به کار بگیرید.

دو نشانگر L7 و L8 نیز حالت‌های خاص سرعت حرکت درب را نشان می‌دهند. آهسته بسته شدن و باز شدن سریع درب با استفاده از قسمت L7 انجام می‌شود و همچنین، نشانگر L8 به معنای باز شدن سریع درب و بسته شدن درب در حالت معمولی است. این دو نوع تنظیم می‌توانند در برخی شرایط خاص، بسیار کمک‌کننده باشند.

 

تنظیم حسگر درب اتوماتیک

حسگر درب اتوماتیک شیشه‌ای نقش مهمی در عملکرد مطلوب درب دارد. میزان حساسیت حسگر درب اتوماتیک، مسئله بسیار مهمی است. اگر میزان حساسیت، بیش‌ازحد بالا باشد، درب در واکنش به حرکات بسیار کوچک و با فاصله دور، باز می‌شود، از طرفی حساسیت بسیار کم می‌تواند باعث دردسر افراد شود. برای مثال ممکن است حسگر به حضور کودکان واکنشی نشان ندهد.

محیط پیرامونی درب و میزان تردد از عوامل موثر در تنظیم حسگر درب اتوماتیک به حساب می‌آیند. برای مثال، اگر درب اتوماتیک به پیاده‌رو نزدیک باشد، با توجه به تردد بالا در جلوی درب، درب دائما و به شکل بیهوده‌ای در حال باز و بسته شدن خواهد بود. در چنین حالتی باید میزان حساسیت حس‌گر درب کاهش یابد.

همچنین فرض کنید جلوی درب ورودی، پلکانی باشد که مخصوص ورود افراد به داخل ساختمان است. درواقع هر فردی که بر روی این پلکان پا می‌گذارد، قصد ورود به داخل ساختمان را دارد. در چنین شرایطی، حساسیت بالای حس‌گر درب، مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این حالت، درب برای افرادی که قطعا قصد ورود به ساختمان را دارند، زودتر باز می‌شود تا افراد، بدون مکث از درب ورودی عبور کنند.

به منظور تنظیم حسگر درب اتوماتیک شیشه‌ای، در گام نخست، درب حسگر را باز نمایید. در قسمت داخلی حسگر، قطعه‌ای به نام پتانسیومتر وجود دارد. این قطعه به شما کمک خواهد کرد که میزان حساسیت حسگر را تعیین نمایید. هر چه شدت قطعه در سطح بالاتری قرار بگیرد، حساسیت سنسور بیشتر خواهد بود. به‌طورمعمول، میزان حساسیت حس‌گر را در حالت متوسط قرار می‌دهند، اما بیان کردیم که در تنظیم حسگر درب اتوماتیک باید شرایط قسمت ورودی و نوع ساختمان را نیز لحاظ کنید.

علاوه بر میزان حساسیت، می‌توان از طریق حسگر تنظیم دیگری نیز انجام داد که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است. در عملکرد حسگر، تنها میزان حساسیت آن مهم نیست. فاکتور مهم دیگر، محدوده‌ای است که حسگر به آن واکنش نشان می‌دهد. برد الکترونیکی که در کنار قطعه پتانسیومتر قرار دارد، می‌تواند در تعیین محدوده عملکرد حسگر به ما کمک کند.

این برد الکترونیکی درواقع همان چشمی درب است که شما می‌توانید با حرکت دادن آن، محدوده واکنش حسگر را تعیین نمایید. اگر درب در مقابل یک محل پرتردد مانند پیاده‌رو قرار دارد، بایستی محدوده واکنشی حسگر را کوچک کنید. از طرف دیگر، در برخی فضاها محدوده گسترده و باز چشمی می‌تواند عملکرد مناسب و موردنظر شما برای حسگر را به دنبال داشته باشد.

 

راهنمای تنظیم درب اتوماتیک

 

تعیین حالت کلی درب

یکی از قطعاتی که در تنظیمات اولیه درب‌های شیشه‌ای اتوماتیک مورداستفاده قرار می‌گیرد، کلید چندحالته است. این قطعه روی ریل درب قرار دارد و می‌توان با استفاده از آن نحوه باز یا بسته شدن درب را کنترل نمود. کلید چندحالته با ارسال فرمان به اپراتور درب، تنظیمات موردنظر را اعمال می‌کند. در درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای این امکان وجود دارد که درب را در حالتی خاص قرار بدهیم. این تنظیمات توسط کلید چندحالته انجام می‌گیرند. این حالت‌ها را در اینجا موردبررسی قرار می‌دهیم:

حالت کاملا بسته یا کاملا باز

در حالت کاملا بسته، درب به‌هیچ‌عنوان باز نمی‌شود و اپراتور درب هیچ واکنشی به حضور افراد در مقابل درب از خود نشان نمی‌دهد. طبیعتا با عدم واکنش اپراتور، هیچ دستوری به منظور باز شدن درب صادر نخواهد شد. تنها با استفاده از کلید چندحالته می‌توان درب را از چنین حالتی خارج کرد. در حالت کاملا باز نیز درب، تمام‎مدت باز خواهد بود. حالتی که در مواقع پرتردد در برخی بانک‌ها و دیگر ساختمان‌های اداری یا تجاری مشاهده می‌کنیم.

تردد یک‌طرفه یا دوطرفه

در برخی اماکن و با توجه به شرایط موجود، ممکن است از حالت تردد یک‌طرفه استفاده شود. برای مثال می‌بینیم که در برخی بانک‌ها پس از پایان وقت اداری، حالت تردد یک‌طرفه مورداستفاده قرار می‌گیرد. ممکن است که با توجه به شرایط، در همان تنظیمات اولیه درب، حالت تردد یک‌طرفه به کار گرفته شود. در حالت تردد یک‌طرفه، چشمی قسمت بیرونی درب غیرفعال است. حالت تردد دوطرفه نیز همان حالت معمول درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای است که اجازه عبور و مرور از دو سمت را می‌دهد. در تنظیمات اولیه، معمولا این حالت را انتخاب می‌کنند.

حالت نیمه‌باز

حالت نیمه‌باز که به آن حالت زمستانی نیز گفته می‌شود، به منظور کاهش مصرف انرژی و گرم نگه داشتن محیط داخلی ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شود. زمانی که درب در حالت نیمه‌باز قرار دارد، فضای کمتری برای خروج انرژی و هوای گرم داخل ساختمان وجود دارد که همین موضوع در کاهش مصرف انرژی نقش مهمی ایفا می‌کند. معمولا این حالت را در فصول سرد فعال می‌کنند.

 

تنظیمات نادرست از عوامل خرابی درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای

عوامل متعددی می‌توانند باعث بروز ایرادات و عیوب در درب اتوماتیک شوند. مشکلات موجود در موتور، فرسودگی هنگرها و خرابی تسمه‌های درب ازجمله این عوامل هستند؛ اما عاملی که می‌خواهیم در اینجا موردبررسی قرار دهیم، تنظیمات نادرست درب است. زمانی که درب اتوماتیک نصب شد و شما قصد انجام تنظیمات اولیه درب را داشتید، باید این تنظیمات را با نهایت دقت انجام دهید. هرچند امکان تغییر تنظیمات وجود دارد، اما ممکن است برخی تنظیمات، بدون اینکه ما از آن‌ها مطلع باشیم، باعث فرسودگی برخی قطعات و به‌طورکلی خرابی درب شوند. به‌طورکلی تنظیمات مربوط به درب‌های اتوماتیک چه به‌عنوان تنظیمات اولیه و چه ثانویه باید کاملا متناسب با نوع درب و شرایط محیط و ساختمان انجام شوند.

 

خرید درب شیشه ای اتوماتیک