تلفن تماس
02122113140
ایمیل
info@mandegardoor.com
آیا درب اتوماتیک برای بیمارستان‌ها قابل استفاده است؟

آیا درب اتوماتیک برای بیمارستان‌ها قابل استفاده است؟

ورود کووید ۱۹ و بیماری‌های عفونی مختلف، نکات زیادی مثل نیاز به احتیاط بیشتر در مورد روش‌های انتقال بیماری را به ما آموخت. درست است که بیماری‌های عفونی همیشه وجود داشته‌اند و برخی از آن‌ها مثل سرخک، آنفولانزا و ... به صورت فصلی افزایش می‌یابند؛ اما نرخ بالای مرگ و میر منتسب به برخی بیماری‌های عفونی خطرناک، باعث شد تا نحوه زندگی ما با میکروب‌های مختلف و در محیط اطراف، تغییر پیدا کند.

در محیط‌های بیمارستانی که احتمال انتقال بیماری زیاد است، باید پروتکل‌های سختگیرانه‌ای به کار گرفته شود تا شیوع عفونت به حداقل برسد. یکی از این اقدامات، نصب درب‌های اتوماتیک در محیط بیمارستان است که در این مقاله از گروه درب اتوماتیک ماندگار قصد داریم در مورد اهمیت وجود آن در این اماکن بیشتر توضیح دهیم.

 

ضرورت نصب درب‌های اتوماتیک در بیمارستان‌ها

پیشگیری از انتقال جِرم و باکتری

از آنجایی که درب‌ها به عنوان نقاط ورودی و خروجی هر مکانی هستند، اشیائی با تماس بالا محسوب می‌شوند که میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا مدت زیادی می‌توانند در آنجا زنده بمانند. طبق مطالعات انجام شده، انتقال بیماری‌های درون بیمارستانی زمانی اتفاق می‌افتد که افراد سالم سطوح آلوده به باکتری یا ویروس را لمس می‌کنند. با این کار، هم خودشان بیمار می‌شوند و هم میکروب‌ها را به افرادی که مستعد ابتلا به عفونت هستند، انتقال می‌دهند.

 برای رفع نگرانی‌های مربوط به انتقال بیماری، بسیاری از بیمارستان‌ها از فناوری درب‌های اتوماتیک استفاده می‌کنند. این فناوری به افراد این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به لمس سطوح مشترکی که با باکتری‌ها، ویروس‌ها و انواع میکروب‌های دیگر آلوده شده‌اند، در مکان‌های مورد نظر رفت و آمد نمایند. علاوه بر بهبود بهداشت با حذف لمس درب یا دستگیره، درب‌های اتوماتیک مزایای دیگری نیز دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

بهره‌وری انرژی

 مکانیزم کشویی و خودکار درب‌های اتوماتیک باعث باز و بسته شدن سریع درب می‌شود که به حفظ دمای ایده‌آل اتاق هم کمک خواهد کرد و از هدر رفتن هزینه‌های مربوط به گرمایش و تهویه هوا جلوگیری می‌کند. از آنجایی که نصب موتور درب اتوماتیک بیمارستانی با دقت بسیار بالایی انجام می‌شود، امکان وجود هیچ‌گونه درز یا شیاری در قسمت دیواره‌ها و کناره‌های درب وجود ندارد. این ویژگی علاوه بر ذخیره انرژی، از ورود میکروب‌ها و آلودگی‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

کنترل نویز

نصب فناوری حسگر درب، به طرز موثری صدای خش‌خشی که هنگام باز و بسته شدن درب‌های معمولی تولید می‌شود را حذف می‌کند.

 

نمونه پروژه‌های نصب درب اتوماتیک بیمارتسانی توسط شرکت درب ماندگار

بیمارستان بهار همدان   بیمارستان مسیح دانشوری   مرکز جراحی تندیس سینا
درب اتوماتیک بیمارستان   بهترین شرکت مجری درب اتوماتیک   درب شیشه ای اتوماتیک برای بیمارستان

 

انواع درب‌های اتوماتیک بیمارستانی

درب‌های هرماتیک

هرماتیک در لغت به معنای آب‌بندی و درزگیری است. درب‌های هرماتیک نوع حرفه‌ای و خاصی از درب‌های اتوماتیک هستند که به طور ویژه برای استفاده در مناطقی که رعایت بهداشت اهمیت زیادی دارد، طراحی شده‌اند. این درب‌ها در آزمایشگاه‌ها، اتاق‌های عمل یا صنعت داروسازی به کار می‌روند و به دلیل داشتن قابلیت عایق بودن در برابر نفوذ آب و هوا، از تبادل هوا، صدا و رطوبت به داخل و خارج جلوگیری می‌کنند.

 درب‌های هرماتیک کاملاً درزگیری می‌شوند تا از ورود و خروج هرگونه میکروب و آلودگی جلوگیری کنند. پنل‌های این نوع درب، از جنسی است که آلودگی‌ها را به طرز خودکار از بین می‌برد. به طور کلی، درب‌های هرماتیک از استانداردهای ایمنی بالایی برخوردارند و در مکان‌های حساسی که رفت و آمد به طور کامل و با امنیت زیاد کنترل می‌شود، نصب می‌شوند.

درب‌های هرماتیک به چهار نوع اصلی تاشو، لولایی، کشویی و گردان تقسیم‌بندی می‌شوند. درب‌های کشویی یکی از پرکاربردترین انوع درب‌های هرماتیک هستند که با حرکت کشویی پنل‌ها باز و بسته می‌شوند. مدل لولایی هم با توجه به نوع نصب و فضایی که درب در آن قرار می‌گیرد، به سمت داخل یا خارج بسته می‌شود.

درب‌های لولایی چون به فضای بیشتری نسبت به مدل کشویی نیاز دارند، کاربرد کمتری دارند. بهتر است برای محیط‌های بیمارستانی از نوع کشویی درب هر‌ماتیک که باعث ایجاد اختلال کمتر در تردد هوا می‌شود، استفاده کرد. این نوع درب‌ها به سیستم ضد باکتری تجهیز شده‌اند تا هم‌زمان با نظافت خودکار، از نشت میکروب و آلودگی جلوگیری کنند.

 بر روی درب‌های هرماتیک، پنجره وجود دارد تا هم امکان ورود نور به داخل فراهم شود و هم بتوان داخل اتاق را دید. شیشه این پنجره جنس خاصی دارد و در برابر نفوذ جرم و میکروب، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. علاوه بر پنل محکم، یک چارچوب قوی و مستحکم نیز در ساخت درب استفاده می‌شود تا علاوه بر اینکه انسداد درز و شیار را به طور کامل‌تری انجام می‌دهد، بهتر بتواند مانع نفوذ میکروب‌ها به داخل شود.

 

درب اتوماتیک بیمارستانی بادبزنی

 درب‌های بادبزنی برای مکان‌های پر رفت و آمدی که نیاز به باز و بسته شدن درب از دو سمت وجود دارد، بسیار مناسب هستند. لولای این نوع درب‌ها به دو طرف حرکت می‌کند؛ بنابراین لنگه‌های درب از دو طرف می‌توانند باز و بسته شوند. از درب‌های بادبزنی بیشتر در محیط‌های پر‌تردد مثل اتاق عمل استفاده می‌شود.

 قابلیت لولایی بودن این درب‌ها، رفت و آمد را برای افراد کم‌توان جسمی بسیار آسان کرده است. علاوه ‌بر‌ این، در صورت بروز آتش سوزی، امکان فرار را برای افراد تسریع می‌کنند و از گسترش دود و آتش به ناحیه‌های دیگر نیز جلوگیری خواهند کرد.

 چون این نوع درب‌ها امکان تردد از دو طرف را دارند، روی آن‌ها شیشه‌ای با جنس خاص به کار رفته است تا افراد هنگام عبور و مرور از آن، به سمت دیگر نیز دید داشته باشند. جنس شیشه‌ها ضد حریق است و در برابر ضربه و تنش‌های حرارتی، مقاومت بسیار بالایی دارد. این درب‌ها نسبت به درب‌های ضد حریق دیگر وزن سبک‌تری دارند. جنس ورق لنگه‌های درب و چارچوب آن از فولاد گالوانیزه بوده که با رنگ الکترواستاتیک پوشانده شده است.

عموما لنگه‌های درب بادبزنی بیمارستانی که در تولید آن‌ها از ورق فولادی استفاده شده است، به وسیله پروفیل مقاوم‌سازی می‌شوند و با مواد ضد حریقی مثل پشم سنگ مخصوص یا پشم سرامیک ضد آتش هم پر می‌شوند. در قسمت میانی و پایین درب‌های اتوماتیک بادبزنی از ورق‌های ضربه‌گیر استفاده شده است تا هنگام برخورد با اشیاء بیمارستانی مثل برانکارد یا ویلچر، به درب آسیبی نرسد. همچنین بسیار مهم است که نصب درب‌های بیمارستانی بادبزنی توسط یک نیروی متخصص صورت گیرد؛ زیرا نصب غیر‌اصولی، کاربرد آن را به حداقل می‌رساند و سلامت افراد را تهدید می‌کند.

 

 

درب اتوماتیک سربی بیمارستانی

فلز سرب بسیار نرم و انعطاف‌پذیر است و در برابر خوردگی، مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. این فلز برای انسان بسیار سمی است؛ به همین دلیل هنگام کار با آن باید تمام نکات بهداشتی مورد نیاز را رعایت کرد. فلز سرب در صنایع بسیاری به کار برده می‌شود. یکی از این موارد، درب‌های اتوماتیک سربی بیمارستانی هستند. این درب‌ها از متریال مرغوب و با کیفیت عالی ساخته شده‌اند و اندازه آن‌ها به صورت استاندارد یا سفارشی است.

 یکی دیگر از ویژگی‌های خوب درب‌های اتوماتیک سربی، محافظت در مقابل اشعه ایکس است. لنگه‌های درب از ورق های MDFساخته شده‌اند که با استفاده از دستگاه‌های CNC طراحی جذابی به آن‌ها داده می‌شود. چارچوب‌ها نیز از ورق‌های فولادی گالوانیزه با ضخامت 2 میلی‌متر هستند که با رنگ‌های الکترواستاتیک کوره‌ای پوشش داده شده‌اند. لایه بیرونی درب از MDF است. طوری که وقتی درب بسته می‌شود، چوبی به نظر می‌رسد؛ اما داخل آن با استفاده از موادی مثل ورق‌های سربی پر شده است. این ورقه‌های سربی کیفیت بسیار بالایی دارند و با توجه به خواست مشتری، می‌توانند ضخامت متفاوتی نیز داشته باشند یا با رنگ‌های متنوعی تولید شوند. البته رایج‌ترین رنگ‌های آن خاکستری و آبی هستند.

از آنجایی که اتاق‌های عمل از حساسیت‌های بهداشتی بالایی برخوردارند، روی رنگ درب، روکش‌های آنتی‌باکتریال و ضد آب هم به کار برده می‌شود. از دیگر ویژگی‌های مهم درب‌های اتوماتیک سربی، مقاومت بالا در برابر خراشیدگی و امکان شستشوی سریع و راحت است. امکان اتصال شیشه و همچنین دوربین مداربسته و سنسور‌های مادون قرمز نیز روی درب‌های اتوماتیک سربی وجود دارد. این نوع درب‌ها بیشتر در مراکز آنژیوگرافی، رادیولوژی، رادیوتراپی، تصویربرداری و اتاق‌های عمل مورد استفاده قرار می‌گیرند. قسمت پایین درب هم فاقد بخش ریلی است که باعث تردد راحت برانکارد، ویلچر‌ها و تخت‌های بیمارستانی می‌شود.

 

انواع درب اتوماتیک سربی بیمارستانی

 

 

درب سربی لولایی

این نوع درب از چوب فشرده که مقاومت بسیار بالایی دارد، ساخته می‌شود. چون لایه‌های درونی این درب از سرب پر می‌شود، وزن بالایی دارد و مدت زمان بیشتری عمر می‌کند.

 درب اتوماتیک سربی ریلی

این نوع درب‌ها بر اساس سفارش مشتری در طرح‎‌ها و رنگ‌های متنوعی عرضه می‌شوند. برای افزایش عملکرد و راحتی تردد، از درب‌های اتوماتیک سربی ریلی استفاده می‌شود. کار‌کرد این مدل درب، درست مانند درب سربی لولایی و ساده بوده و فقط برای رفت و آمد راحت‌تر، در قسمت بالای آن بلبرینگ نصب شده است.

درب سربی اتوماتیک برقی

در تولید این نوع درب سربی، از سیستم‌های مدرن استفاده شده است و طراحی آن متناسب با خواسته و نیاز مشتری تعیین می‌شود. قسمت پایین درب به علت نداشتن ریل، مانعی برای تردد تجهیزات بیمارستانی ایجاد نمی‌کند. مکانیسم این درب کاملا ایزوله است و جلوی ورود جرم‌ها و باکتری‌ها را می‌گیرد. روی درب‌های سربی اتوماتیک امکان نصب سنسور و دوربین هم وجود دارد. موتور، برد بیرونی و سایر تجهیزات درب هم متناسب با وزن و ابعاد درب و همچنین خواسته و نیاز مشتری، می‌توانند از نوع اروپایی انتخاب شوند.

 

خرید درب اتوماتیک بیمارستانی