تلفن تماس
02122113140
ایمیل
info@mandegardoor.com
لیمیت سوئیچ کرکره برقی چیست و چه‌ کاری انجام می‌دهد؟

لیمیت سوئیچ کرکره برقی چیست و چه‌ کاری انجام می‌دهد؟

 لیمیت سوئیچ‌ها یا Limit Switches به‌منظور تشخیص یا درک خودکار حضور یک شیء یا نظارت و نشان دادن بیش‌ازحد حرکات آن جسم استفاده می‌شوند. کاربرد اصلی Limit Switch مانند نام آن، تعریف حد یا نقطه پایانی است که یک جسم می‌تواند قبل از متوقف شدن از آن عبور کند. در این مرحله است که لیمیت سوئیچ برای کنترل محدودیت عبور وارد عمل می‌شود. اما این قطعه در کرکره برقی‌ها چه کاربردی می‌تواند داشته باشد؟

شرکت درب ماندگار با بیش از 20 سال سابقه در اجرا و نصب انواع درب‌ اتوماتیک، راه‌بند، سیستم‌های محافظتی و مداربسته و بهره‌گیری از پرسنل فنی حرفه‌ای و باتجربه قادر به ارائه بهترین خدمات و مرغوب‌ترین محصولات به شما عزیزان است.

 

Limit Switch چگونه کار می‌کند؟

لیمیت سوئیچ استاندارد مورداستفاده در صنایع، درواقع وسیله‌ای الکترومکانیکی متشکل از محرک مکانیکی متصل به یک سری تماس‌های الکتریکی است. زمانی که یک جسم (که گاهی اوقات هدف یا Target نیز نامیده می‌شود) در تماس فیزیکی با محرک مکانیکی قرار می‌گیرد، حرکت پیستون محرک منجر به تماس‌های الکتریکی داخل سوئیچ می‌شود تا ارتباط الکتریکی برقرارشده و تغییر وضعیت میسر شود.

سوئیچ‌های Limit از حرکت مکانیکی پیستون محرک برای تغییر وضعیت سوئیچ الکتریکی استفاده می‌کنند. دستگاه‌های مشابه مانند سنسورهای مجاورت القایی یا خازنی یا حتی سنسورهای فتوالکتریک، بدون نیاز به تماس با جسم می‌توانند همان نتیجه را ایجاد کنند. بنابراین، لیمیت سوئیچ‌ها در مقایسه با سایر دستگاه‌های سنجش مجاورت، سنسورهای تماسی به شمار می‌آیند. اغلب سوئیچ‌های Limit در عملکرد خود مکانیکی بوده و شامل تماس‌های سنگینی هستند که می‌توانند جریان‌هایی بالاتر از آن‌هایی که دیگر سنسور مجاورت دارند را تغییر دهند.

 

سوییچ لیمیت کرکره برقی

 

لیمیت سوئیچ از چه اجزائی تشکیل‌ شده است؟

لیمیت سوئیچ از یک محرک با سر عامل، مکانیسم بدنه سوئیچ و یک سری پایانه‌های الکتریکی تشکیل‌شده است که برای اتصال به مدار الکتریکی که در حال کنترل آن باشد، استفاده می‌شود. سر عامل درواقع بخشی از سوئیچ است که با هدف (Target) ارتباط برقرار می‌کند. محرک یا فعال‌کننده موجود به این سر عامل متصل است که حرکت چرخشی، عمودی یا خط آن به‌منظور بسته یا باز شدن سوئیچ، توسط فعال‌کننده ترجمه می‌شود.

بدنه سوئیچ شامل مکانیسم تماس سوئیچ است که حالت آن توسط محرک یا همان فعال‌کننده کنترل می‌شود. پایانه‌های الکتریکی به اتصالات سوئیچ متصل می‌شوند و سیم‌ها را از طریق پیچ‌های پایانه به سوئیچ متصل می‌کنند. لیمیت سوئیچ‌ها دارای انواعی مانند سوزنی، فشاری و غلتکی هستند و در دستگاه‌های مختلف به‌منظور کنترل حد، شمارش قطعات، نمایش وضعیت و... از آن‌ها استفاده می‌شود.

 

مزایا و معایب استفاده از سوئیچ‌ها Limit

سوئیچ‌های لیمیت دارای چند مزیت ذاتی هستند که در اینجا مواردی از آن‌ها را آورده‌ایم:

  • قابل‌اطمینان هستند.
  • به‌راحتی نصب می‌شوند.
  • بسیار کم‌مصرف هستند.
  • قادر به تغییر بار القایی بالا هستند.
  • از دقت و قدرت تکرار بالایی بهره‌مند هستند.
  • طراحی آن‌ها معمولاً بسیار ساده و قابل‌فهم است.
  • می‌توان به‌دفعات از آن‌ها برای جابه‌جایی استفاده کرد.
  • تقریباً در تمام صنایع عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند.
  • معمولاً تماس‌های الکتریکی سنگین دارند (یعنی قادر به سوئیچ سطح‌های بالاتری از جریان به‌صورت مستقیم و بدون نیاز به کنترل رله ثانویه هستند).

استفاده از این سوئیچ‌ها محدودیت‌های مختلفی نیز ایجاد می‌کند. این محدودیت‌های دست‌وپا گیر موجب نامناسب شدن آن برای بسیاری از کاربردها می‌شود. برخی از این محدودیت‌ها عبارت‌اند از:

  • با توجه به اینکه سوئیچ‌های لیمیت متکی بر عملکرد مکانیکی هستند، تنها می‌توان در تجهیزاتی از آن‌ها استفاده کرد که عملکرد آن‌ها اساساً به ‌سرعت بالایی نیاز ندارد.
  • همان‌طور که میدانید، این سوئیچ‌ها سنسورهای تماسی هستند. به‌عبارت‌دیگر، برای تغییر عملکرد دستگاه به برقراری تماس فیزیکی با هدف نیاز دارند.
  • این عملکرد مکانیکی سوئیچ موجب کاهش عمر شده است. به‌این‌ترتیب، دستگاه‌ها به‌مرورزمان دچار فرسودگی می‌شوند و نیاز به تعویض دارند.

 

کرکره برقی

 

کاربرد لیمیت سوئیچ در کرکره برقی

اکنون‌که با چیستی و چگونگی کار Limit Switch آشنا شدید، درک عملکرد آن در کرکره برقی‌ها برایتان آسان‌تر می‌شود. کرکره برقی‌ها ازجمله درب‌ها یا پنجره‌هایی هستند که با باز و بسته شدن به‌صورت افقی می‌توانند در فضا صرفه‌جویی کنند. کرکره برقی‌ها از امنیت بالایی برخوردارند و معمولاً در محل‌هایی مانند انبارها، پارکینگ‌ها، مغازه‌ها، فروشگاه‌ها، مراکز آتش‌نشانی و... می‌توان از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن‌ها بهره گرفت.

تیغه‌ها، موتور، کنترل پنل، ریل، محفظه و سنسور ازجمله مهم‌ترین اجزاء کرکره برقی هستند. تیغه‌ها می‌توانند از جنس آلومینیم، گالوانیزه، فولاد یا... باشند. موتور مانند قلب کرکره برقی عمل می‌کند و کیفیت و قدرت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. برای مثال، وزن بالای فولاد نیاز به استفاده از یک موتور قوی را پررنگ‌تر می‌کند. این در حالی است که یک موتور کوچک برای تیغه‌های آلومینیومی با وزن پایین کافی است و نیازی به کاربرد موتور چندان قوی نیست. این کرکره می‌تواند دارای ریموت باشد یا از یک سنسور بهره بگیرد.

 

کاربرد لیمیت سوئیچ

 

ویژگی‌های کرکره برقی

  • ضدزنگ
  • مقاومت بالا
  • قابل شستشو
  • استفاده آسان
  • کاهش آلودگی صوتی
  • افزایش امنیت فضای داخلی
  • صرفه‌جویی در استفاده از فضا
  • قابلیت استفاده به‌صورت دستی
  • تسهیل و تسریع ورود و خروج و افزایش رفاه
  • جلوگیری از پخش آتش در صورت آتش‌سوزی

لیمیت سوئیچ به‌کاررفته در کرکره برقی با تعریف یک محدوده برای کرکره، به‌صورت یک قطع کن عمل می‌کند. این قطعه با مشخص کردن بیشترین و کمترین دور موتور به عملکرد درست موتور کمک می‌کند. برای مثال، زمانی که کرکره برقی کاملاً بسته شد لیمیت سوئیچ موجب تغییر وضعیت و توقف حرکت موتور می‌شود. همچنین زمانی که کرکره کاملاً بالا رفت و درب یا پنجره به‌طور کامل باز شد، محدودیت بر موتور اعمال می‌شود و از حرکت بازمی‌ایستد. در غیر این صورت، موتور به فعالیت خود ادامه می‌دهد، لوله همچنان با ادامه دادن حرکت دورانی به دور خود می‌چرخد و تیغه‌های کرکره از ریل یا چهارچوب درب خارج می‌شوند. به‌این‌ترتیب، اگر موتور دچار ایرادشده باشد می‌توان گاهی آن را در این قطعه عیب‌یابی کرد.

سوئیچ Limit را باید تنظیم کرد. در بخش انتهایی موتور و روی بدنه 2 پیچ آلن قرار دارد که برای تنظیم حرکت موتور در نظر گرفته‌شده‌اند. بر روی هر یک از آلن‌ها یک فلش مشاهده می‌شود که نشان‌دهنده مسیر حرکت موتور است. هنگام خرید، یک آچار پلاستیکی مخصوص به همراه موتور عرضه می‌شود که برای تنظیم آلن‌ها در نظر گرفته‌شده است. با استفاده از این آچار، آلن را در جهت مثبت بچرخانید تا کرکره پایین برود و برای کمتر پایین آمدن کرکره آن را به جهت منفی بچرخانید.

موتورهای سانترال (موتور متوسط) نیز برای عملکرد مناسب به Limit Switch نیاز دارند که البته تنظیم آن توسط آچار آلن انجام نمی‌شود؛ بلکه تنظیم آن‌ها به کمک دو قرقره انجام می‌شود. یکی از آن‌ها کرکره را در مسیر راست‌گرد محدود می‌کند و قرقره دوم برای اعمال محدودیت در مسیر چپ‌گرد در نظر گرفته‌شده است. به‌این‌ترتیب، محدودیتی توسط لیمیت سوئیچ برای موتور تعیین می‌شود که با رسیدن به دو محدوده حداکثر و حداقل دور موتور، کرکره از حرکت متوقف می‌شود. در برخی از کرکره برقی‌ها به‌منظور افزایش ایمنی و بهبود دقت و سرعت عملکرد آن از دو لیمیت سوئیچ استفاده می‌شود.

 

کرکره برقی ماندگار

 

Limit Switch الکترونیکی

گاهی ممکن است کرکره در زمان بستن درب یا پنجره با یک مانع مواجه شود. به‌محض برخورد آخرین تیغه کرکره با جسم، Limit Switch برای جلوگیری از خسارت جانی و مالی و افزایش امنیت، کرکره برقی وارد عمل می‌شود و سیگنالی مبنی بر تشخیص مانع به پنل کنترل کرکره برقی ارسال می‌کند. مرکز کنترل با دریافت این سیگنال سریعاً از ادامه فعالیت موتور و حرکت کرکره جلوگیری می‌کند. نیازی به برگرداندن کرکره برقی به حالت اولیه تا قبل از وصل شدن برق نیست. زمانی که ریموت را بزنید، سوئیچ‌های Limit داخلی کرکره برقی کار خود را به‌درستی انجام می‌دهند. آن‌ها مانع از خارج شدن دور موتور و کرکره برقی از محدوده مشخص‌شده می‌شوند و با ارسال دستور بعدی با استفاده از ریموت، کرکره بدون ایجاد مشکل و خارج شدن از ریل به بالا برمی‌گردد.

 

همان‌طور که بیان شد، استفاده از کرکره برقی به هر جهت می‌تواند امنیت و رفاه را برای شما فراهم کند. قطعات به‌کاررفته در کرکره برقی به شما این اطمینان را می‌دهند که در صورت نیاز، توقف بدون ایجاد آسیب و خسارت ممکن است. محصولات درب‌ اتوماتیک ماندگار با بهره‌گیری از مرغوب‌ترین مواد اولیه و به‌روزترین دانش دنیا طراحی و تولیدشده و به همراه 4 سال گارانتی به شما عرضه می‌شوند. گروه صنعتی درب‌های ماندگار عرضه‌کننده و اجرا کننده درب‌های اتوماتیک برقی، کرکره‌ای صنعتی و فروشگاهی، درب‌های پارکینگی، راه بند و سیستم‌های حفاظتی است که با 20 سال سابقه درخشان خود، کیفیت خدمات ارائه‌شده به شما عزیزان را تضمین می‌کند.

 

 

شرکت درب اتوماتیک