تلفن تماس
02122113140
ایمیل
info@mandegardoor.com
آشنایی با یراق‌ آلات درب اتوماتیک شیشه‌ای

آشنایی با یراق‌ آلات درب اتوماتیک شیشه‌ای

 

نزدیک به دو دهه است که در ایران در ورودی ساختمان‌های دولتی، بانک‌ها، فروشگاه‌ها و دیگر ساختمان‌ها از درب‌ اتوماتیک شیشه‌ای استفاده می‌شود. این درب‌ها علاوه بر اینکه ظاهر زیبایی دارند، در جلوگیری از اتلاف انرژی و سهولت عبور و مرور نیز نقش دارند. این درب‌ها نیز به‌مانند بسیاری تجهیزات دیگر دارای انواعی از یراق‌آلات هستند. یراق‌آلات، قطعاتی‌اند که در تکمیل ساخت و اجرای وسایل و تجهیزاتی مانند درب‌های اتوماتیک استفاده می‌شوند.

در ایران درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای و یراق‌آلات مربوط به آن‌ها توسط شرکت‌های مختلفی عرضه می‌شود. شرکت صنعتی درب ماندگار ازجمله شرکت‌هایی است که محصولات خود را با کیفیت بالایی به دست مشتریان می‌رساند. این شرکت که تقریبا هم‌زمان با ورود درب‌های اتوماتیک به کشورمان تاسیس شده است، با استفاده از سال‌ها تجربه در زمینه طراحی و تولید درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای، رضایت بالای مشتریان را به دست آورده است. در این مقاله سعی می‌کنیم در مورد یراق‌آلات درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای و انواع آن‌ها اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.

 

ویژگی‌ یراق‌ آلات درب‌اتوماتیک شیشه‌ای

همان‌گونه که می‌دانیم، مهم‌ترین خاصیت یک درب اتوماتیک این است که بدون دخالت انسان، به‌طور خودکار باز و بسته شود. این خاصیت، مناسب مکانی است که رفت‌وآمد زیادی در آن‏جا وجود دارد، مانند بانک‌ها. باز و بسته شدن مکرر درب می‌تواند باعث فرسودگی قطعات و یراق‌آلات درب شود. به همین جهت، یراق‌آلات چنین درب‌هایی باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند و در ساخت آن‌ها از بهترین مواد اولیه و آخرین روش‌های تولید استفاده گردد. استفاده از یراق‌آلات نامرغوب، فرسودگی، تغییر شکل و شکستگی آن‌ها را در پی خواهد داشت و در چنین شرایطی، در کوتاه‌مدت به تعمیر یا تعویض کامل قطعه نیاز خواهد بود.

جدا از مسئله خرابی خود یراق‌آلات، کیفیت پایین آن‌ها می‌تواند در عملکرد کلی درب نیز موثر باشد. اگر یراق‌آلات به کار گرفته‌شده، کیفیت پایینی داشته باشند و یا اینکه در تناسب با دیگر قطعات و قسمت‌های درب نباشند، کارکرد نامناسب درب، دور از انتظار نخواهد بود. نصب و اجرای یراق‌آلات نیز مسئله مهمی است که حتما باید موردتوجه قرار بگیرد.

با توجه به فضاهایی که معمولا از درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای استفاده می‌شود و در چشم بودن این درب‌ها، مسئله زیبایی نیز اهمیت بالایی دارد. به همین ترتیب، آن دسته از یراق‌آلات که به‌راحتی دیده می‌شوند نیز باید به لحاظ ظاهری، وضعیت مناسبی داشته باشند. برخی از این یراق‌آلات در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند. خریدار با توجه به دیگر قسمت‌های درب و فضای موردنظر، باید مناسب‌ترین گزینه را خریداری نماید.

 

یراق‌ آلات درب‌ اتوماتیک شیشه‌ای

انواع یراق‌ آلات مورداستفاده در درب‌ اتوماتیک شیشه‌ای

ممکن است با توجه به نوع درب اتوماتیک، تعداد محدودی از یراق‌آلات مورداستفاده، متفاوت باشند، اما به‌طورکلی یراق‌آلات به کار گرفته‌شده در درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای، مشخص هستند. در اینجا به مهم‌ترین یراق‌آلات مورداستفاده در این نوع درب‌ها اشاره و هر یک را به‌طور جداگانه موردبررسی قرار می‌دهیم:

 

موتور

موتور، مهم‌ترین قسمت درب‌های اتوماتیک است که در بخش اپراتور تعبیه می‌شود. انواع مختلفی از موتورها در بازار موجود هستند که خریدار با توجه به نیاز خود می‌تواند اقدام به خرید نماید. موتورهای موجود در بازار کشورمان معمولا ساخت کشورهای آسیای شرقی یا اروپا هستند. تایوان و آلمان از کشورهایی هستند که بخش بزرگی از بازار موتورهای درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای را از آن خود کرده‌اند. موتورهای مورداستفاده در درب‌های اتوماتیک معمولا طول عمر بالایی دارند و نیازی به سرویس‌های مکرر و پرتعداد نخواهند داشت.

بسته به ضخامت شیشه و جنس آن و همچنین وزن دیگر قسمت‌های درب باید از موتورهای مختلفی استفاده نمود. هر چه وزن درب بیشتر باشد، موتور مورداستفاده نیز باید قدرتمندتر باشد. موتور باید این توانایی را داشته باشد که وزن درب را تحمل نماید و آن را حرکت دهد. ابعاد درب نیز ازجمله فاکتورهایی است که نوع موتور موردنیاز شما را مشخص می‌کند.

 

کنترل باکس

کنترل باکس نیز از دیگر قطعات اپراتور درب‌های اتوماتیک است. این قطعه، تمام عملکردهای درب اتوماتیک را کنترل می‌کند. تمام دستورها شامل باز یا بسته شدن، سرعت حرکت و دیگر موارد توسط قطعه کنترل باکس صادر می‌شود. برخی از کنترل باکس‌ها از نوع آنالوگ هستند و برخی دیگر دیجیتال‌اند. تنظیم اولیه کنترل باکس بر عهده خود خریدار است. شما می‌توانید از نصب کننده درب برای تنظیم اولیه کنترل باکس کمک بخواهید. به‌علاوه با استفاده از دفترچه راهنمای درب نیز امکان تنظیم کنترل باکس وجود دارد.

 

ریل و کاور

با توجه به نوع عملکرد و حرکت دائم ریل‌ها، این تجهیزات باید به شکلی تولید شده باشند که پس از مدت‌زمانی استفاده، دچار خرابی و فرسودگی نشوند. همچنین حرکت ریل‌ها نباید با تولید صدا همراه باشد. حرکت روان و بدون توقف نیز از ویژگی‌های مهم ریل‌های درب اتوماتیک شیشه‌ای است. معمولا در تولید این نوع ریل‌ها از آلومینیومی خاص استفاده می‌شود. ریل‌ها معمولا توسط کاورهایی پوشانده می‌شوند. این کاورها در عملکرد ریل و محافظت از آن نقش دارند و باید هر چند وقت یک‌بار تعویض شوند.

 

هنگر

هنگر از یراق‌آلاتی است که در ریل درب اتوماتیک قرار دارد. هر هنگر از دو یا سه غلتک تشکیل شده است. هنگر به تسمه و لنگه‌های درب متصل است. زمانی که اپراتور شروع به حرکت می‌کند، به دنبال آن، تسمه نیز حرکت خواهد کرد. هنگر، آن قطعه‌ای است که باعث حرکت لنگه‌ها پس از حرکت تسمه می‌شود. هنگرها در کاهش صدای ایجادشده توسط درب در هنگام حرکت، نقش مهمی دارند.

 

درب‌ اتوماتیک شیشه‌ ای

 

کاور اپراتور

کاور اپراتور، روکشی است که در قسمت بالایی درب قرار می‌گیرد و ریل اصلی را می‌پوشاند. کاور می‌تواند در محافظت از ریل‌ها و به‌طورکلی درب در مقابل عواملی بیرونی ازجمله آب و یا ضربات احتمالی نقش مهمی داشته باشد. چشمی مادون‌قرمز درب اتوماتیک شیشه‌ای، بیرون و در بالای کاور اپراتور قرار می‌گیرد تا بتواند وظیفه خود را انجام دهد.

 

باطری بک‎ آپ

این باطری می‌تواند در مواقع اضطراری مانند قطعی برق، نقش مهمی داشته باشد. زمانی که برق قطع شده باشد و یا به هر دلیلی امکان استفاده از برق، به‌طور معمول نباشد، این باطری، برق موردنیاز درب را تامین خواهد کرد. بهتر است که برای تست باطری بک آپ، سالانه دو یا سه بار برق را قطع کرده و باطری را بررسی نمایید تا در مواقع اضطراری از عملکرد مناسب آن مطمئن باشید. بهترین باطری بک آپ درب اتوماتیک شیشه‌ای، باطری‌های یک کیلوواتی هستند. این باطری‌ها این قابلیت را دارند که درب اتوماتیک را به تعداد 300 بار باز و بسته کنند.

 

ریموت کنترل

درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای دارای تنظیمات پیش‎‎فرض هستند و بر اساس آن تنظیمات عمل می‌کنند؛ اما بااین‌حال این نوع درب‌ها را نیز می‌توان از راه دور کنترل نمود. ریموت کنترل، این امکان را به ما می‌دهد که باز و بسته شدن درب را کنترل کنیم. این ابزار معمولا از جنس پلاستیک است و وزن بالایی ندارد. بیشتر ریموت کنترل‌ها دارای چهار دکمه هستند که هر یک، وظیفه خاصی را به درب اتوماتیک دستور می‌دهد. حداکثر مسافتی که این ابزار در آن محدوده، قابل‌استفاده است، 50 متر است.

 

قفل برقی

درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای نیز به‌مانند سایر انواع درب‌ها به قفل نیاز دارند. با استفاده از قفل برقی، دیگر امکان باز شدن درب وجود ندارد و امنیت بیشتری ایجاد خواهد شد. همان‌گونه که از نام این نوع قفل پیداست، با استفاده از برق کار می‌کند و متفاوت از قفل‌های معمولی است. قفل برقی در قسمت اپراتور درب نصب می‌شود و می‌توان با استفاده از پنل فرمان یا ریموت، آن را کنترل کرد.

موتور درب‌ اتوماتیکحسگر

حسگرها در قسمت فوقانی درب نصب می‌شوند و با استفاده از اشعه مادون‌قرمز، هرگونه جنبش و حرکتی را تشخیص می‌دهند. زمانی که فردی در مقابل درب قرار می‌گیرد، حسگر متوجه حرکت آن فرد می‌شود. با تشخیص حرکت، فرمان‌های لازم برای باز شدن درب شیشه‌ای صادر خواهد شد. عملکرد برخی از انواع حسگرها را می‌توان با استفاده از تنظیمات درب، کنترل کرد. برای مثال، این امکان وجود دارد که حداکثر فاصله فرد با درب را به منظور باز کردن درب تعیین نمود. اگر فردی در فاصله‌ای بیش از فاصله تنظیم‌شده، قرار داشته باشد، حسگر عمل نمی‌کند و طبیعتا فرمان باز شدن درب نیز صادر نمی‌شود.

 

کلید تعیین وضعیت

با استفاده از کلید تعیین وضعیت، شما می‌توانید از عملکرد کلی درب و حالت فعال آن مطلع شوید. با توجه به نوع سیستم به کار گرفته‌شده، درب این امکان را دارد که در چند یا تمام حالت‌های کاملا باز، کاملا بسته، نیمه‌باز، تردد یک‌طرفه و یا حالت عادی قرار بگیرد. حالت نیمه‌باز در زمان‌هایی به کار گرفته می‌شود که به منظور کاهش اتلاف انرژی، بهتر است درب به‌طور کامل باز نشود.

موارد بالا از مهم‌ترین یراق‌آلاتی هستند که معمولا در هر نوع درب اتوماتیک شیشه‌ای دیده می‌شوند. از دیگر یراق‌آلات مهم این نوع درب می‌توان به استاپر یا متوقف کننده، دستگیره و استابلایزر اشاره کرد. علاوه بر این موارد، ممکن است که در یک نوع خاص درب و یا به خواست خریدار، یراق‌آلات دیگری نیز مورداستفاده قرار بگیرند.

با انواع درب اتوماتیک بیشتر آشنا شوید.

 

همان‌گونه که بیان کردیم، یراق‌ آلات درب‌ شیشه‌ ای اتوماتیک باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند. تولیدکنندگان و فروشندگان بسیاری در زمینه تولید یا فروش این نوع یراق‌آلات فعالیت می‌کنند. به همین جهت بهتر است که قبل از خرید، حتما کیفیت یراق‌آلات و شرکت سازنده یا عرضه‎کننده آن را موردبررسی قرار دهید. شرکت درب ماندگار ازجمله شرکت‌های معتبر صنعتی است که محصولات خود را با استفاده از مواد اولیه مرغوب و با آخرین متد روز تولید می‌کند. این شرکت در تولید و اجرای درب‌های اتوماتیک از باتجربه‌ترین تیم‎های فنی استفاده می‌کند. گفتنی است که محصولات تولیدی این شرکت دارای گارانتی 4 ساله هستند.

 

 

شرکت درب اتوماتیک