تلفن تماس
02122113140
ایمیل
info@mandegardoor.com
در صورت خرابی درب اتوماتیک شیشه‌ای چه باید کرد و چگونه تعمیر می‌شود؟

در صورت خرابی درب اتوماتیک شیشه‌ای چه باید کرد و چگونه تعمیر می‌شود؟

این روزها استفاده از درب‌های اتوماتیک به دلیل مزایای گسترده‌ای که دارند، رواج زیادی پیدا کرده است و در اکثر ساختمان‌های مسکونی و اداری می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد؛ اما این نوع درب‌ها نیز مانند هر وسیله مصرفی دیگری روزی خراب می‌شوند و نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند.

دیدن یک درب اتوماتیک شیشه‌ای خراب نه‌ تنها خوشایند نیست، بلکه می‌تواند خطرات فراوانی برای هرکسی که از نزدیکی آن عبور می‌کند داشته باشد؛ بنابراین تعمیر سریع آن، بسیار ضروری است. در این مقاله قصد داریم شما را با مشکلات رایج انواع درب‌های اتوماتیک، علت خرابی آن‌ها و نحوه تعمیرشان آشنا کنیم.

 

مشکلات متداول درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای و تعمیر آن

تراز نبودن درب اتوماتیک شیشه‌ای

 نصب اولیه و تراز بودن درب‌های اتوماتیک بسیار مهم است. درب باید فاصله مناسبی از سطح زمین داشته باشد. اگر این فاصله کم باشد، بعد از گذشت زمان کمی، به دلیل اصطکاکی که با زمین ایجاد می‌کند، دچار مشکل شده و خراب می‌شود. اگر درب اتوماتیک در هنگام راه‌اندازی درست نصب نشده باشد، باید تنظیمات را دوباره انجام دهید و درب را در جای درست جاسازی کنید.

 

شل شدن تسمه‌های درب اتوماتیک

تسمه‌ها به صورت حلقه ساخته می‌شوند و ماده‌ای که برای ساخت آن‌ها به کار می‌رود معمولاً از چرم، لاستیک، پارچه و ... بوده که بسیار نرم و انعطاف‌پذیر است. این نرمی باعث می‌شود که تسمه به آسانی حرکت کند و نیرو را از موتور به سایر قسمت‌های دستگاه، انتقال دهد. تسمه درب اتوماتیک شیشه‌ای، به دور قرقره پیچیده می‌شود و روی ریل اصلی دستگاه قرار می‌گیرد. قرقره‌ها می‌توانند در جهت‌های موافق و مخالف یکدیگر بچرخند. وقتی قرقره می‌چرخد، تسمه با آن به حرکت در می‌آید.

در ساخت برخی از تسمه‌ها از متریال‌های مقاومی مثل فولاد، سیم، نایلون و پلی استر استفاده می‌شود تا در برابر نیروهای کششی، پایداری بیشتری داشته باشند. با این‌حال اگر تسمه‌ها شل شوند، راه‌حل این است که آن‌ها را در جای خود سفت کنید. خبر خوب این است که تسمه‌های درب اتوماتیک به ندرت دچار مشکل می‌شوند و کمتر نیاز به تعویض پیدا می‌کنند.

 

مشکل در کارکرد موتور درب اتوماتیک شیشه‌ای

موتور یکی از اجزای اصلی درب‌های اتوماتیک محسوب می‌شود. این قطعه نیروی برق را به نیروی مکانیکی تبدیل می‌کند و باعث حرکت لت‌های درب در جهت‌های مختلف و باز و بسته شدن درب می‌شود. در واقع پس از تشخیص نزدیک شدن افراد توسط چشمی، کنترل باکس چرخنده را به حرکت در می‌آورد و سپس موتور با نیروی خود درب را باز می‌کند.

خرابی موتور درب اتوماتیک شیشه ای

موتور‌ها انواع مختلفی دارند. یکی از بهترین نوع موتور درب اتوماتیک، موتور دانکر ساخت آلمان است که با اکثر اپراتورهای ایرانی نیز سازگار است. موتور‌ها هم، مانند هر وسیله‌ای مصرفی دیگری ممکن است روزی دچار مشکل و خرابی شوند و در عملکرد درب‌های شیشه‌ای اختلال ایجاد کنند. اساسا راه‌ حلی که در این مواقع پیشنهاد می‌شود، ریست کردن و راه‌اندازی مجدد دستگاه است. اگر با انجام این کار مشکل درب حل نشد، احتمالاً انکودر ایراد پیدا کرده است که باید از درب جدا شده و تعمیر شود. انکودر یک قطعه الکترومکانیکی است که حرکات مکانیکی خطی و دورانی را به سیگنال‌های دیجیتالی صفر یا یک تبدیل می‌کند.

 

مشکل در کنترل باکس درب اتوماتیک شیشه‌ای و تعمیر آن

 کنترل باکس به عنوان مغز دستگاه است و کلیه دستورهای اپراتور مثل تجزیه و تحلیل سرعت، قدرت و رفت و برگشت لت‌ها را بررسی می‌کند. در واقع وظیفه اصلی این قطعه، کنترل همه جانبه دستگاه است و تمام سیستم زیر نظر آن فعالیت می‌کند؛ بنابراین هرگونه مشکل در عملکرد کنترل باکس، باعث اختلال در کارکرد کلی درب اتوماتیک می‌شود. اگر این قطعه خراب شد، برای تعمیر آن باید سیستم را مجددا ریست کنید. توجه داشته باشید که هنگام ریست کردن، کلیه تنظیمات قبلی از بین می‌رود و از ابتدا باید روی آن برنامه‌ریزی انجام دهید.

 

مشکل در ریل و کاور درب اتوماتیک شیشه‌ای

ریل محلی برای نصب قطعات درب اتوماتیک شیشه‌ای است و تمام اجزا مثل کنترل باکس، موتور و ... روی آن نصب می‌شوند. پس از آن یک کاور روی ریل قرار می‌گیرد که عموماً از جنس آلومینیوم است و خاصیت ضد آب دارد. ریل به هیچ وجه نیاز به روغن‌کاری ندارد؛ اما هنگام نصب باید کاملا تراز باشد. ریل و کاور قطعاتی هستند که به ندرت دچار خرابی می‌شوند و بعد از گذشت چند سال، فقط به دلیل ساییدگی که در آن‌ها به وجود می‌آید، باید آن‌ها را تعویض کرد تا در عملکرد صحیح درب اتوماتیک اختلالی ایجاد نشود.

 

خرابی چشمی درب اتوماتیک شیشه‌ای و تعمیر آن

چشمی درب برقی و اتوماتیک، سنسور تشخیص ورود و خروج افراد است. چشمی‌ها روی کاور نصب می‌شوند؛ به طوری که یک چشمی در داخل قرار می‌گیرد و یک چشمی هم در خارج درب نصب می‌شود تا رفت و آمد افراد را از هر دو طرف پوشش دهد. از جمله عواملی که ممکن است در عملکرد چشمی درب اختلال ایجاد کنند عبارتند از:

خرابی چشمی درب اتوماتیک

 لرزش محل چشمی: چشمی‌ها به حرکت حساس هستند و هر عاملی که باعث فعال کردن سنسور شود، می‌تواند در عملکرد چشمی تاثیرگذار باشد. یکی از این عوامل، لرزش در محل چشمی است که می‌تواند به دلایل مختلفی مثل تراز نبودن ریل و کاور یا نصب نامناسب چشمی، ‌صورت بگیرد.

 نور شدید: اگر چشمی درب اتوماتیک شیشه‌ای در معرض نور‌های شدیدی مثل لامپ فلورسنت یا نور شدید خورشید قرار بگیرد، در ارسال و دریافت امواج سنسور اختلال ایجاد می‌شود که همین امر، روی عملکرد چشمی تاثیر می‌گذارد.

 رطوبت: قرار گرفتن چشمی در محیط‌های مرطوب، به مرور زمان باعث آسیب دیدن آن می‌شود؛ بنابراین دقت کنید که در هنگام راه‌اندازی اولیه، یک محیط مناسب برای آن در نظر بگیرید.

 

خراب بودن ریموت درب اتوماتیک شیشه‌ای

با فشار دادن هر کدام از دکمه‌های ریموت درب اتوماتیک شیشه‌ای، یک رجیستر در فضا منتشر می‌شود که شامل یک کد اختصاصی بین هر کدام از دکمه‌ها و دستگاه مشابه منحصر به فرد آن است. لازم به ذکر است که منحصر به فرد بودن، برای تضمین امنیت درب اتوماتیک است. اگر این قطعه که وظیفه باز و بسته کردن درب و کنترل از راه دور آن را دارد، به هر دلیلی مانند قرار گرفتن در معرض رطوبت، نور خورشید و ...خراب شود، احتمال دارد که اتصالات برقی آن دچار مشکل شده و یا حافظه آن پاک گردد. البته دلایل احتمالی دیگری نیز در مورد خرابی ریموت‌ها وجود دارد که برای تشخیص و برطرف کردن آن‌ها لازم است که به یک فرد متخصص و با تجربه مراجعه کنید.

خراب بودن ریموت درب اتوماتیک

بررسی برخی از مشکلاتی که برای درب‌های اتوماتیک پیش می‌آید

چرا درب اتوماتیک باز می‌شود ولی بسته نمی‌شود؟

 در صورت مشاهده چنین مشکلی، ابتدا وضعیت اپراتور را بررسی کنید و ببینید در چه حالتی قرار دارد. اگر در حالت اتوماتیک نیست، حتماً آن را در این وضعیت قرار دهید. بعد از آن مطمئن شوید که هیچ‌گونه مانع فیزیکی در بین درب‌ها قرار نداشته باشد. اگر امکان دارد برق دستگاه را قطع کنید و درب‌ها را به صورت دستی حرکت دهید تا هم از عدم وجود مانع فیزیکی مطمئن شوید و هم روان و یکنواخت بودن حرکت درب را بررسی کنید.

 

چرا برای باز شدن درب اتوماتیک شیشه ای باید خیلی به آن نزدیک شد؟

 حساسیت حسگر تشخیص حرکت رادار، قابل تغییر است و شما می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید که زاویه دیدش گسترش پیدا کند و محدوده وسیع‌تری را در بر بگیرد. همه این تنظیمات هم باید توسط یک تکنسین حرفه‌ای انجام شود.

 

چرا درب اتوماتیک بسته می‌شود اما باز نمی‌شود؟

 در این مورد ابتدا مطمئن شوید که برق دستگاه وصل باشد و کلیدهای اپراتور حتماً در وضعیت اتوماتیک قرار داشته باشند. اگر رادار مجهز به چراغ LED است، کاملا بررسی کنید که وقتی فرد به درب نزدیک می‌شود، LED تغییر رنگ دارد یا خیر. اگر LED در این مواقع هیچ عکس‌العملی نداشته باشد، به این معناست که سنسور حرکتی رادار مشکل دارد و باید تعویض شود.

 

چرا درب اتوماتیک به صورت خود به خود باز و بسته می‌شود؟

بعضی از رادارهای موجود در اپراتور‌های درب‌های شیشه‌ای، از تکنولوژی مادون قرمز استفاده می‌کنند. این رادارها اگر در معرض تابش مستقیم نور آفتاب یا لامپ‌های فلورسنت قرار بگیرند، در عملکردشان اختلال ایجاد شده و درب را به صورت خود به خود باز و بسته می‌کنند. علاوه بر این، اختلال در سیم‌کشی رادار و خرابی سنسور آن نیز باعث باز و بسته شدن غیر عادی درب می‌شود.

 

چرا درب اتوماتیک به محض بسته شدن باز می‌شود؟

این مشکل معمولاً در مواقعی رخ می‌دهد که زاویه دید رادار درست تنظیم نشده باشد. یعنی لت‌های متحرک در محدوده دید رادار قرار دارند و هنگام بسته شدن آن‌ها، رادار نزدیک شدن شخص به درب را تشخیص می‌دهد و درب را مجدداً باز می‌کند. برای حل این مشکل لازم است که زاویه دید رادار را مجدداً تنظیم کنید. لازم به ذکر است که در صورت جابجایی و عدم قرارگیری صحیح استاپ‌های مکانیکی مشخص کننده حرکت موتور هم، این مشکل ایجاد می‌شود که برای رفع آن باید استاپ‌های مکانیکی را مجدداً در محل صحیح نصب کرد و دستگاه را دوباره راه اندازی نمود.

 

صفحه اینستاگرام شرکت درب اتوماتیک ماندگار